En kran som tillverkas av Mostovic Crane har utvecklats för att lyfta 12 meter långa paneler på plats som en del i byggandet av Russky Island Bridge. Kranen, som klarar att lyfta paneler med en vikt på över 200 ton och som kan arbeta i extrema temperaturer, förlitar sig på kuggväxelmotorer som levereras av Bauer.
I september i år står den ryska ön Russky Island värd för det 24:e mötet mellan ledarna för de asiatiska ländernas och stillahavsländernas ekonomiska samarbetsorganisation (APEC) - ett forum för 21 länder runt stilla havet som har som syfte att underlätta frihandel och ekonomiskt samarbete i regionen. Frågor som kommer att tas upp på mötet är bland annat liberalisering, regional ekonomisk integrering, bättre livsmedelssäkerhet, etablering av tillförlitliga leveranskedjor, och intensivt samarbete för att gynna en innovativ tillväxt.
Russky Island ligger utanför Vladivostok, och det östbosporiska sundet separerar ön från halvön Muravyov-Amursky. Som en del av ett stort förnyelseprojekt påbörjades 2007 arbetet med att bygga en stor och modern turistanläggning på ön, och man utarbetade också planer på byggande av en bro som skulle länka samman ön med fastlandet. Samma år kungjordes att de nya anläggningarna skulle användas vid APEC-mötet. Det var därför mycket viktigt att bygget av bron blev klart i tid till mötet.
Eftersom Vladivostok är Rysslands största hamn vid Stilla havet måste bron vara tillräckligt hög för att möjliggöra passage av fartyg i alla storlekar. Det östbosporiska sundet är dessutom 1 460 meter brett där bron ska ligga. Resultatet är att den färdiga bron kommer att slå flera världsrekord; den kommer bland annat att ha en höjd över havet på mer än 70 meter och ett brospann på 1 104 meter. Bropelarna, som är 320 meter höga, ska hålla upphängningskablar med en längd på 580 meter.
En av de största utmaningarna bland många krävande konstruktionsmoment är monteringen av brospannet, vilket består av 103 separata paneler som är 12 meter långa, 26 meter breda och har en vikt på 23 000 ton vardera. Panelerna levereras med pråmar och lyfts sedan upp 70 meter till bron där de monteras. Under monteringen hålls pråmarna i rätt läge med hjälp av Glonass, det ryska globala satellitnavigeringssystemet.
Panelerna sätts samman på plats i tillverkningsanläggningen på Nazimov-halvön och på skeppsvarvet i Nakhodka. Panelerna är aerodynamiskt utformade för att ge bron maximal stabilitet även i de kraftiga vindstyrkor som området är känt för. Att lyfta de enorma panelerna på plats från pråmarna är ett precisionsarbete där det krävs en kran som är specialkonstruerad för uppgiften. Uppdraget att konstruera kranen gick till Mostovic Crane Factory, som är specialiserad på tillverkning av överliggande, rörliga kranar för krävande tillämpningar.
Kraven som ställdes på den här kranen var extra höga. Den skulle inte bara behöva kunna lyfta och överföra paneler med en vikt på över 200 ton på ett säkert sätt, den skulle också kunna fungera på ett tillförlitligt sätt vid extrema temperaturer. På vintern kan temperaturen i området sjunka till -30 °C.
Brokonstruktionens tidsschema hålls och byggandet fortsätter enligt planerna. I mitten av februari hade 900 meter av brospannet konstruerats, och de sammankopplade panelerna nr. 41 och 42 höll på att lyftas upp 70 meter från sundets vatten på Russky Island-sidan. Som ett resultat av det här arbetet sticker nu den sammanfogade, utskjutande delen av förstärkningsbalken av stål på Russky Island-sidan ut 438 meter från bropelaren M7 mot fastlandet. Sammanlagt 462 meter av spannet hade monterats på Nazimov-halvön där de sammanfogade panelerna med nummer 43 och 44 har lyfts upp till bron. Den totala längden av de motstående, utskjutande sektionerna på förstärkningsbalken täcker nu 81,5 procent av brospannets totala längd på 1 104 meter som sträcker sig över Östbosporiska sundet.
Bara tio lyft till av sammankopplade sektioner och enkeldäcksektioner krävs på sundets bägge sidor, inklusive panel nr. 52, för att världens längsta brospann ska vara verklighet. Förmonteringen av de sista sektionerna har redan slutförts vid anläggningen på Nazimov-halvön.