Bauer kuggväxelmotorer driver underjordisk monorail

Foto: Bauer
Foto: Bauer

Stora sjukhuskomplex kan ofta likna mindre städer avseende storleken och komplexiteten; många separata avdelning är sammanlänkade med smala korridorer. Ett av europas största sjukhus har löst problemet med en automatiskt, underjordiskt monorailsystem som sköter leveransen av medicin, mat och sänglinne utan avbrott och till låg kostnad. Bauer kuggväxelmotorer driver vagnarna och styr spårväxlarna.

Tunnelnätverket byggdes från början för att servicepersonalen skulle kunna transportera vagnar med materiel mellan avdelningarna utan att störa sjukhusets dagliga verksamhet ovanför. Nätverket har fortsatt att växa under åren och har nu en sammanlagd längd på 6,7 km. I takt med att sjukhuset växt i storlek har försörjningssystemet blivit allt mer sofistikerat, och1969 infördes ett monorailsystem för att öka hastigheten i försörjningsprocessen.

Sjukhuset investerar regelbundet i ny teknik för tunnelnätverket eftersom systemet är avgörande för att sjukhuset ska fungera. Investeringarna har nu resulterat i att monorailsystemet har automatiserats av Tysklands ledande experter på transportteknologi. Det automatiska monorailsystemet kan nu leverera måltider, mediciner och sänglinnen från 9 olika försörjningsstationer till 101 mottagningsstationer över hela sjukhusområdet, via 16 000 leveranser i veckan. Personalkostnaderna blir mycket låga eftersom hela nätverket styrs och underhålls av ett arbetslag bestående av endast 8 personer.

För att fungera på ett säkert och effektivt sätt måste vagnarna accelerera upp mjukt till en förinställd hastighet, även när de är tungt lastade. Bauer:s BG-serie motorer med snedskurna kuggdrev användes för att de kan tillhandahålla vridmoment på upp till 18 500 Nm tillsammans med höga utgångshastigheter. De här motorerna kan enkelt användas tillsammans med en frekvensomriktarstyrning för att säkerställa att accelerationskurvan blir konstant vid varje leverans. Kuggdreven är konstruerade med inträngningsskydd i enlighet med IP66 och har ett smörjintervall på 15 000 drifttimmar, vilket är idealiskt för en underjordisk tillämpning.