Bekräftat: Nevs köper Saab

National Electric Vehicle Sweden (Nevs) köper Saabs konkursbo. Det bekräftades i dag. Elbilskonsortiets mål är att etablera sig som en ledande tillverkare av elbilar. Företaget vill rekrytera ett antal ingenjörer till Trollhättan för att snarast påbörja produktutvecklingen.

Fotograferna flockades runt elbilskonsortiets huvudägare svensk-kinesen Kai Johan Jiang, vd i bolaget Nevs och Karl-Erling Trogen vid pressträffen. Bredvid dem satt de tre konkursförvaltarna. Leendena på samtliga var breda.

-Oj då, startade Kai Johan Jiang sin del av den välbesökta presskonferensen.

-Det är en jättestor dag för mig att stå här och säga att vi nu är överens med konkursförvaltarna, säger han på svenska.

-Jag kom till Sverige för 23 år sedan. Den första dagen jag var i Sverige så noterade jag hur rent landet var. Det var en stark kontrast till det Kina jag kom från. I min hemstad fanns mycket industri men allt byggde på miljöförstörelse, säger Kai Johan Jiang.

-Min passion för grön energi och hållbarhet har lett mig till att stå här i dag och det som kommer att leda utvecklingen framåt i bilindustrin är att gå över till grön el, säger han.

Priset för de tillgångar Nevs förvärvar är ännu inte offentligt, skriver konkursförvaltarna i ett pressmeddelande.

I köpet ingår samtliga aktier i det fastighetsbolag som äger anläggningarna i Trollhättan.

Däremot ingår inte reservdelsbolaget Saab Parts, och inte heller de immeratiella rättigheter till modellen Saab 9-5 som ägs av General Motors.

-Jag har haft förmånen att tillsammans med ett stort team jobbat för att säkerställa den här affären. Det handlar om att bygga någonting för framtiden, säger Nevs talesperson Mattias Bergman på pressträffen.

Nevs vill etablera sig som en ledande tillverkare av elbilar.

"Jag är mycket glad att vi får ta tillvara Saab Automobiles kunnande inom fordonsdesign och produktion. Vi kan nu starta en ny framtidsinriktad verksamhet i Trollhättan. Där finns en produktionsanläggning i absolut toppklass. Vi kombinerar svensk bilindustriell erfarenhet inom design och tillverkning med japansk elbilsteknologi och en stark närvaro i Kina. Elbilar drivna av grön el är framtiden och framtidens elbil kommer från Trollhättan", skriver Karl-Erling Trogen, styrelseordförande för Nevs, i ett pressmeddelande.

-Den teknologi som i dag dominerar fordonsindustrin är inte hållbar, säger Mattias Bergman.

-Fordonsindustrin är samtidigt en av de mest konkurrensutsatta branscherna som finns och det gäller att ha en ny affärsplan och en vision, tillägger han.

Det är alltså elbilar som gäller för Nevs, enligt Bergman. Han säger att det är två huvudmarknader som kommer att leda utvecklingen, USA och Kina.

-Men jag tror att vi från Kina kommer först, säger han.

-I dag finns 48 bilar per 1 000 invånare i Kina. Om det skulle vara samma antal bilar i Kina per person som det är i USA, då räcker inte världens resurser till.

Nevs säger sig inte ha något intresse av 9-5 eller 9-4X.

-Dels för att GM inte släpper tekniken men också för att dessa plattformar är för tunga för att tillverka elbilar av. Vårt intresse ligger hos Saab 9-3. säger Mattias Bergman.

Den första modell som Nevs planerar att utveckla ska alltså utgå från den befintliga Saab 9-3 och anpassas till eldrift med japansk teknologi. Lanseringen är beräknad till årsskiftet 2013/2014, skriver Nevs och konkursförvaltarna i det gemensamma pressmeddelandet.

Samtidigt utvecklas en helt ny modell, även den med japansk teknologi, som ska lanseras globalt. Fokus för den modellen kommer dock att ligga på Kina, som bedöms vara den största och viktigaste marknaden för elbilar.

"De kinesiska kunderna efterfrågar en premium-elbil", säger Nevs vd Kai Johan Jiang i pressmeddelandet.

"Det här är en glädjens dag för många i Trollhättan och hela vår region. Jag har lyssnat på företrädare för Nevs när man presenterat sina planer och jag har goda förhoppningar om att det här ska bli bra. Elbilar är dessutom en satsning på framtiden som ligger i linje med Trollhättans ambitioner som miljöstad", skriver Paul Åkerlund (S), kommunalråd i Trollhättan, i ett pressmeddelande.

Han skriver vidare:

"Jag är medveten om att antalet arbetstillfällen i startskedet inte är i paritet med de 3 500 som tidigare jobbade på Saab, men på sikt hoppas vi att detta ska bli något verkligt bra."

Fackförbundet IF Metalls förbundsordförande Anders Ferbe är nöjd med att ovissheten om Saabs framtid klarnar.

Samtidigt vill han och Saabklubbens ordförande Håkan Skött inte ta ut någon seger i förskott. De är noga med att påpeka att många pusselbitar ska på plats innan det kan bli produktion så att ett antal av IF Metalls medlemmar kan återvända till sin arbetsplats.

(TT)