Nu har Saabs konkursbo fått en köpare. Det står klart i dag. Elbilskonsortiet National Electric Vehicle Sweden (Nevs) har pekats ut som köpare under den senaste veckan.
Till Göteborgs-Posten säger Nevs styrelseordförande Karl-Erling Trogen att han inte vill svara på frågor angående Saabaffären.
-Jag vill inte säga någonting, men jag är på gott humör i dag, säger Karl-Erling Trogen till tidningen.
Konkursförvaltarna skriver i ett pressmeddelande att de bjuder in till pressträff "med anledning av att ett avtal har träffats mellan konkursförvaltarna och köpare av tillgångarna i bolagen".
Vem köparen är meddelas inte, men det kommer att avslöjas vid en presskonferens klockan 13 i dag.
Försäljningen av Saabs konkursbo omfattar Saab Automobile, Saab Automobile Powertrain och Saab Automobile Tools, enligt konkursförvaltarnas pressmeddelande.
Anne-Marie Pouteaux på Wistrands advokatbyrå, som är en av konkursförvaltarna, är mycket fåordig kring försäljningen.
-Det står i pressmeddelandet vad som gäller. Jag säger ingenting mer, säger Anne-Marie Pouteaux till TT.
Tidigare klubbordföranden för IF Metall på Saab, Håkan Skött, har inte hört något om försäljningen av Saabs konkursbo när TT når honom på onsdagsmorgonen. Men han tycker att det är bra att affären uppges vara klar.
-Ja, om det är så så är det naturligtvis väldigt skönt. Det måste man säga, säger Håkan Skött till TT.
Elbilskonsortiet National Electric Vehicle Sweden (Nevs) har pekats ut som huvudintressent till köpet av konkursboet.
Nevs uppgavs så sent som i går ha vunnit budgivningen om Saab mot konkurrenten Youngman. Enligt uppgifter till Dagens Industri har Nevs finansieringen klar, vilket ska ha varit i elbilskonsortiets favör.
Huvudägare till Nevs, med 51 procent av aktierna, är National Modern Energy Holdings. Bolaget är registrerat på brittiska Jungfruöarna, men ägs i sin tur av ett Hong Kong-baserat bolag, China Dragon Base Holding.
Japanska Sun Investment är bolagets andre ägare.
Styrelseordförande för Nevs är Karl-Erling Trogen, tidigare vd för Volvo Lastvagnar. Kai Johan Jiang utsågs nyligen till vd för bolaget.
Saab Automobile och dess dotterbolag Saab Powertrain och Saab Tools gick i konkurs den 19 december 2011.
Bo Lundgren, chef för Riksgälden, hade inga nya besked att ge om Saab-affären vid onsdagens presskonferens om statens lånebehov.
-Vi har inte fått information om Saab-avtalet och jag vet inte mer i dag än jag gjorde i fredags, sade Lundgren.
Då presenterade han flera scenarier för statens framtida roll i Saab där en total försäljning av konkursboet är en möjlighet. En annan tänkbar utveckling är att staten behåller reservdelsbolaget Saab Parts.
-Om det blir så är det också viktigt att veta vad som händer med Saab i övrigt. Om Saab fortsätter tillverka bilar ökar behovet av reservdelar.
(TT)
(TT)