Volvo PV visar nytt i Genève

Stefan Jacoby. Foto: Volvo
Stefan Jacoby. Foto: Volvo

I dag slår bilsalongen i Genève upp portarna för pressen. På mässgolvet står en mängd övertäckta bilar där täckelset kommer att falla under dagens lopp.

Bland nyheterna finns Volvo Personvagnars nya kombi, V 40. Den är först i världen med en utvändig krockkudde för fotgängare. Systemet med automatisk broms har också förbättrats så att det nu fungerar i farter på upp till 50 kilometer i timmen.

V 40 börjar att byggas i maj i Volvos belgiska fabrik.

Volvo Personvagnars vd Stefan Jacoby vill tona ner allt prat om kris i Europa. Han intar en optimistisk hållning när han beskriver bolagets situation.
-Vi har gått upp fyra procent hittills i år globalt sett medan Europa är ner sju procent. Vi ser så klart nedgången i Europa, men det finns också positiva signaler. Jag ser ganska positivt på framtiden, säger Jacoby när han träffade en grupp svenska journalister på bilmässan i Genève på tisdagen.

Volvo anser sig inte ha några problem med överkapacitet och Jacoby bedömer inte att det krävs personalneddragningar.
-Jag hoppas verkligen att vi inte behöver säga upp folk. Det är inget jag överväger just nu. Fast vi lever i en ömtålig ekonomi, säger han.

När han blickar några år framåt tror han tvärtom att Volvo kommer att behöva anställa fler. Även i Torslanda.
-Det kan bli ett tredje skift i Torslanda när vi börjar med den nya plattformen, säger han utan att vilja precisera hur många anställda det skulle röra sig om.

Den egna plattform som Volvo utvecklar, kallad SPA, ska användas för alla bilar från 60-serien och uppåt. Nya XC 90, som ska börja byggas 2014, blir den första bilen på den nya plattformen.

Torslandafabriken införde ett tredje skift 2006, som togs bort två år senare på grund av nedgången i försäljning och stora förluster.

Det faktum att kinesiska myndigheter anser att Volvo är ett utländskt företag i Kina, trots sin kinesiska ägare, har inte gjort Stefan Jacoby besviken hävdar han. Volvo måste nu följa samma regler som alla andra utländska tillverkare och skapa ett så kallat samriskbolag med sin ägare Geely och dessutom starta ett nytt kinesiskt märke för att få tillstånd att tillverka Volvobilar i Kina.
-Det är inget hinder för oss, säger Jacoby.

Han anser heller inte att Volvo påverkas av att inte vara med på listan över de bilar som myndigheter och partifolk i Kina helst ska köpa -Det handlar om rekommendationer, betonar han.

Volvo har i dag ingen större försäljning till myndigheter i Kina, men det har varit en förhoppning att ta sig in där.

Tidsplanen för de två fabrikerna i Kina håller fortfarande enligt Jacoby trots att inte alla godkännanden är klara. Det handlar om en fabrik i Chengdu, som är en kopia av Torslanda och ska bygga de större bilarna, och en i Daqing, som liksom fabriken i belgiska Gent ska bygga de mindre bilarna.
-Andra hälften av 2013 ska produktionen starta i Chengdu och ett år senare i Daqing, säger Jacoby.

De närmaste månaderna hoppas han att det blir klart med alla nödvändiga godkännanden från kinesiska myndigheter.

Volvo har flera partnerskap på gång, bland annat vad gäller underhållningssystemet i bilen. Dessutom letar bolaget efter en partner för att utveckla nästa generation av en mindre bil.
-Vi utvärderar olika alternativ. Vi har inte bestämt oss. Det måste vara en partner som passar oss, säger Jacoby.

(TT)