Saab begärs i konkurs

Saab Automobile har begärts i konkurs, uppger vd Victor Muller för TT. Beslutet grundar sig på att kinesiska Youngman, efter de senaste negativa beskeden från General Motors (GM), ger upp och inte länger tycker sig kunna slutföra planerade satsningar på den svenska biltillverkaren.

Konkursansökan från Swedish Automobile gäller Saab Automobile, Saab Automobile Tools och Saab Powertrain. Lagmannen på tingsrätten i Vänersborg håller nu på att gå igenom konkursansökningarna. Ett besked från rätten väntas under dagen.

Vid en konkurs går den statliga lönegarantin in. Den gäller den lön som tjänats in tre månader före ansökan och en månad efter beslut. Maxbeloppet är cirka 170 000 kronor.
-Victor Muller ringde mig i morse och meddelade sitt beslut. Nu är det oåterkalleligt, jag har ingen chans längre, sade han till mig, säger Lars Holmqvist, vd för den europeiska underleverantörsorganisationen Clepa.

-Jag skulle bli väldigt förvånad om någon skulle vilja ta över Saab, säger han.

Han vet inte vilka värden som finns att sälja.
-Det finns säkert köpare av maskiner och utrustning, men jag hoppas att det är svenska bolag som köper, så får skattebetalarna tillbaka en del i alla fall.

Klart är att rätten till logotypen och varumärket Saab går till försvarskoncernen Saab.

-Om någon skulle vilja köpa bolaget så avgör försvarskoncernen om de vill låna ut loggan. Så det finns inget värde i själva varumärket, säger Lars Holmqvist.

Enligt konkursansökan är Saab-bolagens tillgångar i verktyg och anläggningar värda uppskattningsvis tre miljarder kronor. En stor del av dessa är placerade hos leverantörer i ett tiotal länder.

Facken på Saab kommer att träffa Victor Muller nu under förmiddagen och få mer information, berättar Thomas Haglund, ordförande för Ledarna på Saab.
-Vi vill avvakta med kommentarer tills vi har pratat med Victor ordentligt, det blir så turbulent annars, säger han.

Riksgälden har sedan tidigare ställt ut lånegarantier för Saabs lån hos Europeiska investeringsbanken (EIB). Garantierna uppgår till drygt 200 miljoner euro, eller runt två miljarder kronor. Men de svenska skattebetalarna ska inte förlora något i konkursen.
-Nej, de värderingar vi har gjort av säkerheterna visar att de gott och väl täcker de drygt två hundra miljoner euron som lånet är, säger Riksgäldens chef Bo Lundgren till TT.

Saab-återförsäljaren Ana i Trollhättan kallar konkursbeskedet för tråkigt. Vad det innebär för verksamheten är dock oklart, enligt vd Joachim Lind.

-Det är för tidigt att greppa i detalj. Det är mest att vi känner sorg i det här läget, vi har varit en av världens största Saab-handlare i många år, säger han.

Pär Åhlström, professor i företagsekonomi på Handelshögskolan i Stockholm, ser ett visst hopp:
-Det är möjligt att man kan rädda delar av det, att man kan rekonstruera det på något sätt och komma tillbaka, med själva varumärket och teknologin och alla de modeller som man har i pipelinen. Det finns en chans för det, det tror jag.

(TT)