Spyker Cars presenterar en ny avsiktsförklaring med Pang Da i dag. I den nya uppgörelsen finns även bolaget Zhejiang Youngman Lotus Automobile med. Det handlar om en strategisk allians för att bland annat tillverka Saab-bilar i Kina.
Totalt skulle den uppgörelse som presenterades i dag ge ett kapitaltillskott på 245 miljoner euro (drygt 2,2 miljarder kronor).
Enligt upplägget skapar Spyker, Pang Da och Youngman ett delägt bolag för tillverkning av Saab-bilar, med Saab och Youngman som 45-procentiga ägare och Pang Da som ägare till resterande 10 procent.
Dessutom skapas ett nytt bolag för distribution, där Pang Da får 34 procent av aktierna, medan Saab och Youngman får 33 procent av aktierna.
I den ursprungliga överenskommelsen mellan Saab/Spyker och Pang Da för knappt en månad sedan hette det att man skulle ha en distributionsverksamhet plus en verksamhet där man dels byggde bilar med Saabskylt på nosen, dels bilar under ett annat namn.
Saab skulle ha 50 procent av det tillverkande bolaget, medan Pang Da och ett då ännu okänt tredje företag skulle dela på resten.
Nu vet man att Youngman är det tredje bolaget och ägandeförhållandena ändras så att Saab får 45 procent, Youngman 45 procent och Pang Da 10 procent.
När det gäller distributionen får Youngman och Saab 33 procent vardera, och Pang Da 34 procent.
Youngman blir med uppgörelsen ägare i Spyker med 29,9 procent av aktierna. Totalt satsar bolaget 136 miljoner euro på samarbete, enligt ett pressmeddelande från Spyker.
I pressmeddelandet framgår även att Pang Da blir en framtida delägare i Spyker med 24 procent av aktierna, en andel de får för 109 miljoner euro.
Överenskommelsen beskrivs som icke bindande och kräver godkännande från flera myndigheter och tredje parter.
Uppgörelsen med Youngman förutsätter en nyemission, så att nya pengar förs in i bolaget.
-Det finns inga officiella tidsplaner. Det är klart att vi vill säkerställa att processen går så snabbt som möjligt. Men vi kan inte göra prognoser om godkännandet från kinesiska myndigheter och andra, säger Gunilla Gustavs på
Saabs informationsavdelning, med anledning av dagens besked från Spyker om en ny uppgörelse med två kinesiska bolag.
Samtidigt fortsätter ansträngningarna att säkra finansiering av verksamheten på andra fronter, enligt Gustavs.
-Det här är jättebra nyheter, som visar ett stort intresse för vår framtid. Men det finns andra finansieringsprojekt också.
Bland annat handlar det om försöket att sälja och hyra fabriksfastigheten i Trollhättan.
Tidigare mest handlat om ryske finansmannen Antonov och hans bolag som köpare till fastigheten men numera finns det ett annat alternativ. Hemfosa, ett svenskt fastighetsbolag med ekonomiska jättar som Fjärde AP-fonden, Folksam i ryggen, är intresserat, enligt tidningen Fastighetsvärlden.
-Vi har blivit kontaktade av Spyker och träffat företrädare, det stämmer, säger bolagets vd Jens Engwall till Fastighetsvärlden och syftar på Victor Muller och Vladimir Antonov.
Bolaget är intresserat och ett en affär kan gå snabbt, enligt Engwall. Om priset är rätt.
Vid lunchtid hade Spyker Cars-aktien stigit med 29 procent, till 3:26 euro. Det är en bra bit under årets toppnotering i januari på 7:65 euro.
Vid årsskiftet kostade Spyker Cars-aktien 3:37 euro.
I fjol, när det stod klart att den holländska firman skulle ta över Saab Automobile, steg Spyker-aktien med 63 procent.
(TT)