Linan på Saab Automobiles fabrik i Trollhättan stoppades ännu en gång på tisdagen på grund av materialbrist rapporterar TV 4 Nyheterna Väst och Göteborgs-Posten.
Fabriken återstartade för drygt en vecka sedan efter att ha stått stilla i nästan två månader.
-Vi sade vid uppstarten att det kan bli hack i flödet av material och det är det som har hänt nu. Men produktionen ska kunna starta i morgon igen, säger Gunilla Gustavs på Saabs informationsavdelning till TT.
Det tidigare stoppet berodde på att leverantörer vägrade leverera eftersom Saab inte hade betalat dem. Trots att Saab fick i gång fabriken förra fredagen är ännu inte alla frågor lösta med leverantörerna.
-Det pågår fortfarande förhandlingar, säger Gunilla Gustavs.
TT: Är det även den här gången leverantörer som har stoppat sina leveranser på grund av obetalda räkningar?
-Jag känner inte till detaljerna, säger Gunilla Gustavs.
Avtalet med kinesiska Pang Da, som skrevs under den 16 maj, hjälpte Saab att övertyga tillräckligt många leverantörer att återuppta leveranserna. Den kinesiska bilförsäljarkedjan har betalat 30 miljoner euro i förskott för 1 300 bilar som ska levereras i höst.
När ledningen för Pang Da besökte Trollhättan fredagen den 27 maj startade linan. Tre vardagar förra veckan var produktionen igång och så en halv dag den här veckan innan det blev stopp igen.
Många underleverantörer har fortfarande inte fått betalt från Saab enligt Svenåke Berglie, vd för FKG, organisationen för leverantörer till fordonsindustrin.
-Jag pratade i förra veckan, men även i dag, med utländska leverantörer som inte har gjort upp med Saab och som är kritiska. Saab måste komma med en lösning som innebär att leverantörerna inte bygger upp sina fordringar, säger han till Göteborgs-Posten.
Det finns leverantörer som inte dragit i gång sin produktion efter det långa stoppet, men Berglie vill inte säga vilka.
-De måste ha betalt för de grejer de redan har levererat. Det blir ett moment 22, men att öka skulderna är det ingen aktieägare som går med på, säger Svenåke Berglie.
Saab har fått in en del pengar för att klara löpande utgifter. Förutom förskottsbetalningen från Pang Da som motsvarar 270 miljoner kronor har Saab tagit ett lån på lika mycket från fonden Gemini.
Efter Trollhättebesöket bestämde sig Pang Da för att köpa ytterligare 630 bilar för 15 miljoner euro, cirka 135 miljoner kronor, som också betalas i förskott. Dessutom görs en nyemission på en miljon aktier till fonden GEM.
Saab hoppas också snart få den mycket fördröjda låneutbetalningen från Europeiska investeringsbanken, EIB, på 29,1 miljoner euro, motsvarande drygt 260 miljoner kronor.
Men Saab saknar en mer långsiktig finansiering. Den ryske finansmannen Vladimir Antonov vill köpa in sig i Spyker Cars och satsa stora summor, men har ännu inte fått klartecken från EIB och GM. Svenska regeringen, som också måste godkänna, inväntar EIB och GM.
För Pang Da väntar en lång byråkratisk process när först kinesiska regeringen måste säga ja till att bolaget investerar planerade 65 miljoner euro, cirka 585 miljoner kronor, mot en 24-procentig ägarandel. Sedan ska även svenska regeringen godkänna liksom EIB och GM.
(TT)