Skogsråvaror blir grön diesel hos Preem

Preems raffinaderi i Göteborg. Foto: Preem
Preems raffinaderi i Göteborg. Foto: Preem
Sunpines kontorsbyggnad med fabriken i bakgrunden. Fabrikens tomyta är 15 000 kvadratmeter och pannbyggnaden är 20 meter hög. Foto Maria Fält
Sunpines kontorsbyggnad med fabriken i bakgrunden. Fabrikens tomyta är 15 000 kvadratmeter och pannbyggnaden är 20 meter hög. Foto Maria Fält
Sunpines vd Magnus Wikman (t v) konstaterar:  - Det har varit en stor utmaning, men det har gått otroligt  bra. Foto: Maria Fält
Sunpines vd Magnus Wikman (t v) konstaterar: - Det har varit en stor utmaning, men det har gått otroligt bra. Foto: Maria Fält

Diesel av miljöklass 1 baserad på förnybara råvaror produceras på Preems raffinaderi i Göteborg. Världens första anläggning av detta slag stod klart våren 2010. Detta efter att en ombyggnad gjordes av ett renodlat oljeraffinaderi. I det nya matas nu bioråvaror rakt in i tillverkningsprocessen. I den integrerade processen ersätts fossila produkter som råolja med förnybara råvaror.

Skogsråvaran är grunden till det nya drivmedlet och råvaran utvinns vid massafabrikernas kokning av veden. I kokets början flyter trädens kådämnen upp till ytan och avskiljs från den övriga kokvätskan. Tallsåpan tas om hand och omvandlas till så kallad råtallolja, som sedan blir själva basen för den blivande dieseln. Den omvandlingen
sker vid den helt nyuppförda fabriken SunPine på Haraholmen i Piteå, som invigdes i maj 2010. Årsproduktionen av talldieseln ligger idag på 65 000 kubikmeter och tallsåpan kommer med tankbil och järnvägsvagnar från olika kontrakterade massafabriker bl. a. då Södra Skogsägarna.
– Vi planerar att bygga en terminal i Norrköping, där tankvagnarna från Södra Skogsägarna kan lossas till tankfartyg för frakt upp till Haraholmen, säger vd Tomas Bäcker, SunPine AB.

Fabriken på Haraholmen har en tomtyta på 15 000 kvadratmeter och pannbyggnaden är 20 meter hög . Från SunPine går den framtagna talldieseln till Preemraff i Göteborg på tankfartyg. Fabrikens placering på Haraholmen krävde inte bara omfattande planering av markområdet.
– Vi gjorde Förutom markfrågan gällde det även vattenförsörjning till området, säger projektledare Sören Grönlund, Norconsult AB. Dessutom hade vi dokumentationen av alla svetsarbeten på rören och de var inte få.

Ingen konkurrens med skogen
Denna nya bränsleprodukt konkurrerar inte om skogen som råvara. Istället för upparbetning inom kemisk industri eller att talloljan eldas upp, blir den nu grön fordonsdiesel.

Detta i en anläggning som Preem utvecklingsenhet har anpassat till förnybara råvaror. Ett arbete som varit intensivt, då det i initialskedet inte fanns någon färdig process.
– Vi fick helt anpassa tekniken i en av våra anläggningar och konvertera den till talloljan, säger chefen för företagets raffinaderiutveckling, Bertil Karlsson. Vi blev klara med detta strax före halvårsskiftet 2010 och på hösten kom den första lasten av talldiesel.

100 000 mil testkörning
För den framtagna processen har Preem satsat runt 250 miljoner kronor för att komplettera sin anläggning, som fungerar helt utan några större problem. Skogsråvaran passar perfekt som diesel, vilket även visats sig hos de många testbilar, som rullat över 100 000 mil på våra vägar.
– De åkerier som testkört dieseln är mycket positiva och väntar på, att vi skall sälja den nya dieseln på våra tankstationer, säger presschef Thomas Ögren, Preemraff. Från första april kommer vår gröna diesel att finnas på Preems alla mackar.

Det har varit en lång resa för Preem och övriga inblandade innan restprodukten från skogsindustrin kunde bli verklighet som en ny diesel. Allt började med kemisten och civilingenjören Lars Stigssons kontakt om sin idé, att producera  grön diesel från skogsråvaran och då i industriell skala. Från idé till färdig fabrik har processen
tagit fem år att utveckla.
– För oss gällde det att kunna avsvavla, d v s ta bort svavelhalten i dieselprodukten. Vi har successivt i det arbetet haft stort samarbete med SundPine AB och våra kunder, fortsätter Thomas
Ögreen.

Minskar koldioxidutsläppet
Han ser det hela som en fantastisk resa med att ta fram ett förnybart drivmedel.
– Preem Evolution Diesel minskar bilens koldioxidutsläpp med hela 16 procent, tack vare den helt nya teknologin. Ett förnybart drivmedel som bilägarna bara behöver tanka. Detta utan att de behöver bygga om bilen.

Den nya dieseln har samma kolväte som den traditionella fossila. Det gör, att bilägaren kan tanka även på andra stationer, ifall det inte finns en Preemstation att tillgå. Den Evolution Diesel som lanseras kommer att ha sommarkvalitet, som har en hög andel förnybar råvara. Under kommande vinterhalvår kommer en vinterkvalité
att produceras med en lägre andel förnybar råvara. En hög andel tallolja gör dieseln nämligen känsligare för kyla. Preem ser därför redan nu över möjligheterna att bygga om bioraffinaderiet
för att kunna producera en åretruntkvalité. Därmed skulle de få så goda köldegenskaper, att den förnybara råvaran kan utgöra cirka 20–25 procent året runt. Hos Preem kommer det på årsbasis att tillverkas 500 000 kubikmeter