Digitala lösningar kan underlätta underhållsarbetet, menar Idus AB som nischat sig inom området. Företaget ser nu möjligheter att expandera på andra sidan sundet.
Företaget, med kontor på fyra orter i Sverige, har erbjudit digitala lösningar ända sedan 1990-talet. Nytt för i år är den nylanserade appen som kompletterar befintliga lösningar. Tillsammans ska de bidra till att skapa en databas med information så att underhållet görs i rätt tid.
– Man ska inte dra ut på underhållet men heller inte göra det för tidigt. På så sätt kan företaget spara pengar, resonerar företagets VD Anette Larsson, som arbetar på kontoret i Staffanstorpet.
Kundkretsen finns främst bland mellanstora företag, men lösningen går att anpassa för olika typer av företag, menar hon.
– Vi konkurrerar med några andra företag som jobbar med liknande lösningar, men vår största konkurrent är faktiskt Excel och post-it-lappar. Många företagare håller mycket information om företaget i huvudet. Men det man ska fråga sig är vad som händer när en person som sitter inne på all information blir sjuk, säger Anette Larsson.
Idus AB var på Underhållsmässan i Malmö för att skapa kontakter med både svenska och danska kunder. Idus ingår i samma koncern som Novotek, och i Danmark är det tidigare Novotek som sålt Idus lösningar.
– Men sedan oktober i fjol har vi startat ett Iduscenter i Danmark. Vi vet att där är en stor marknad och då är det bra att ha en säljare där som kan fokusera på Idus.