Veteran inom digitalt underhåll stärker närvaro i Danmark

Anette Larsson, vd på Idus AB, var på Underhållsmässan för att berätta om företagets digitala lösningar inom underhåll för både svenska och danska kunder. Foto: Petra Olsson
Anette Larsson, vd på Idus AB, var på Underhållsmässan för att berätta om företagets digitala lösningar inom underhåll för både svenska och danska kunder. Foto: Petra Olsson

Digitala lösningar kan underlätta underhållsarbetet, menar Idus AB som nischat sig inom området. Företaget ser nu möjligheter att expandera på andra sidan sundet.

Företaget, med kontor på fyra orter i Sverige, har erbjudit digitala lösningar ända sedan 1990-talet. Nytt för i år är den nylanserade appen som kompletterar befintliga lösningar. Tillsammans ska de bidra till att skapa en databas med information så att underhållet görs i rätt tid.

– Man ska inte dra ut på underhållet men heller inte göra det för tidigt. På så sätt kan företaget spara pengar, resonerar företagets VD Anette Larsson, som arbetar på kontoret i Staffanstorpet.

Kundkretsen finns främst bland mellanstora företag, men lösningen går att anpassa för olika typer av företag, menar hon.

– Vi konkurrerar med några andra företag som jobbar med liknande lösningar, men vår största konkurrent är faktiskt Excel och post-it-lappar. Många företagare håller mycket information om företaget i huvudet. Men det man ska fråga sig är vad som händer när en person som sitter inne på all information blir sjuk, säger Anette Larsson.

Idus AB var på Underhållsmässan i Malmö för att skapa kontakter med både svenska och danska kunder. Idus ingår i samma koncern som Novotek, och i Danmark är det tidigare Novotek som sålt Idus lösningar.

– Men sedan oktober i fjol har vi startat ett Iduscenter i Danmark. Vi vet att där är en stor marknad och då är det bra att ha en säljare där som kan fokusera på Idus.