Apple uppges fila på hemlig "Icar"

Foto: Wikipedia
Foto: Wikipedia

Var Macen och Iphone bara början? Enligt allt ihärdigare uppgifter storsatsar Apple nu på att ta fram en bil, en eldriven "Icar". IT-jätten kan i så fall tillsammans med Tesla hamna i frontlinjen i USA:s hägrande boom för nollutsläppsfordon.

Ryktena på nätet har snurrat på i hög fart sedan bloggen Patently Apple häromveckan rapporterade om patentaktivitet under företagsnamnet "Apple Electric Car". Och nu rapporterar The Wall Street Journal att ett hemligt labb jobbar med en minibuss-prototyp.

Kodnamnet uppges vara Titan, och den före detta Ford-medarbetaren Steve Zadesky ska av vd Tim Cook ha fått klartecken för upp till 1 000 medarbetare i projektet.

I Jobs anda
Mickey Drexler, som sitter i Apples styrelse, sade redan förra året att en elbil skulle vara helt i grundaren Steve Jobs anda.

-Steve Jobs hade, om han hade fått leva, designat en Icar, sade Drexler vid en universitetsdebatt i New York.

Drexler berättade att när den första Teslan kom, den tvåsitsiga Roadster, hade Jobs lovordat den som "briljant" ingenjörskonst.

Tesla och Apple rapporteras nuförtiden slåss om samma grupp IT-begåvningar att anställa i Kalifornien. Teslas bilar har jämförts med Apples produkter. Liksom mobiltelefoner kan Model S uppdateras via nätet, och elbilen har en stor pekskärm som liknas vid en Ipad.

Tesla är biltillverkaren alla pratar om, men har än så länge en mycket blygsam marknadsandel.

Utsläppshandel på gång
Företaget ligger dock i frontpositionen när det så kallade ZEV-mandatet sprider sig över USA under detta decennium. Systemet kring ZEV (Zero Emissions Vehicles) går ut på att tillverkare med nollutsläppsbilar tjänar krediter, som sedan bilföretag utan el- eller vätgasbilar i sortimentet tvingas köpa.

Denna utsläppshandel härstammar från delstatsmyndigheten Carb (California Air Resources Board), och ska införas där och i en rad andra delstater från 2018. Den ger även relativt små elbilstillverkare chansen att tjäna stora pengar om bilmarknadens bjässar om några år inte har tillräckligt med avgasfria modeller.

(TT)