Världens ögon riktade mot Gobigas anläggning

Göteborg energis nya anläggning ligger i Ryahamnen vid Älvsborgsbrons norra fäste. Den har kostat cirka 1,5 miljarder kronor att bygga, varav Energimyndigheten skjutit till 222 miljoner. Foto: Staffan Eriksson
Göteborg energis nya anläggning ligger i Ryahamnen vid Älvsborgsbrons norra fäste. Den har kostat cirka 1,5 miljarder kronor att bygga, varav Energimyndigheten skjutit till 222 miljoner. Foto: Staffan Eriksson

I mars i år invigdes demonstrationsanläggningen Gobigas som räknas som en av de mest betydelsefulla miljösatsningarna i Europa idag. Anläggningen är den första i sitt slag i världen och det som gör den speciell är att den ska kunna göra biogas av sådant som tidigare i princip bara eldats upp. Men det har tagit Göteborg energi nio år att förverkliga idén om en förgasningsanläggning för skogsrester och ännu är inte projektet klart.

Projektet är uppdelat i två etapper varav den första etappen är den demonstrationsanläggning som invigdes under våren 2014. Etapp 2 är tänkt som en kommersiell anläggning från start med en planerad gasproduktion på 640 till 800 gigawattimmar, vilket motsvarar drivmedel till mellan 80 000 till 100 000 bilar. Så många gasfordon finns inte i hela Sverige, antalet uppgick till knappt 47 000 i slutet av 2013.

I den kommersiella anläggningen ska också överskottet av värme återvinnas i form av fjärrvärme eller elenergi. Även askan som uppkommer i processen ska om möjligt återföras till skogen som gödning och kompensation för det skogsbränsle man tagit ut.

– Men denna etapp förutsätter att teknik och ekonomi möjliggör en kommersiell anläggning, säger Freddy Tengberg, projekt- och anläggningschef på Gobigas.

Målsättningen
Demonstrastionsanläggningen, som ligger i Ryahamnen, har kostat nära 1,5 miljarder att bygga vilket är drygt 300 miljoner mer än man kalkylerade med från början. Syftet med anläggningen är att den ska visa att det går att framställa biogas på ett nytt sätt och att det även går att göra kommande produktion lönsam. Ingen har visat att man kontinuerligt kan utvinna metangas på det här viset tidigare och om det lyckas kan etapp två bli aktuell vilket skulle kosta runt 3 miljarder kronor.

– Målsättningen är att Gobigas demonstrationsanläggning ska producera 8000 megawattimmar per år vilket motsvarar bränsle till runt 15000 bilar under ett år, säger Freddy Tengberg.

Krävs styrmedel
Men anläggningen är byggd för demonstration och inte i vinstsyfte och tilltron till projektets lönsamhet är svag. Den tidigare projektchefen och vd:n för Gobigas, Åsa Burman, har sagt att med de förutsättningar som är på marknaden i dag, där kostnaderna för att ta fram metangas är alldeles för stora i jämförelse med fossila bränslen, kommer anläggningen inte att kunna bli lönsam. Och Freddy Tengberg håller med:

– Med den marknadssituation som vi har idag är det på håret om vi kan få till en lönsam produktion utan politiska styrmedel. Vilket innebär att vi de första åren definitivt inte kommer att få lönsamhet eftersom vi inte räknar med att det kommer att finns styrmedel på plats, säger Freddy Tengberg.

Lönsamheten är helt klart en stor utmaning då råvaran kostar ungefär lika mycket som oskattad bensin och den färdiga gasen är två till fyra gånger dyrare.

På Gobigas hoppas man därför på nya politiska styrmedel, gärna den prispremie för biobränsle som föreslås i regeringens utredning för en fossiloberoende fordonsflotta.

Dela riskerna
Även Göteborg energis vice ordförande, Martin Wannholt, är tveksam till projektets lönsamhet och anser att en investering på tre miljarder, som är vad som krävs för etapp två, är för mycket åtminstone för Göteborgs stad. Han menar att en sådan investering ska göras av näringslivet eller att Göteborg energi gör det tillsammans med andra bolag och delar riskerna.

Eu har dock lovat att stödja projektet med cirka 500 miljoner kronor. Men för att det ska bli verklighet måste flera förutsättningar vara uppfyllda.

– Demonstrationsanläggningen måste visa att tekniken fungerar och är tillförlitlig och dessutom måste politiska styrmedel införas. När vi uppnått de målen kommer många bolag vara intresserade av att investera i etapp två, säger Freddy Tengberg.

Vilka dessa bolag är vill han inte gå in på. Det är långt kvar innan projektet uppnått de mål som krävs för nästa etapp, men han avslöjar att intresset att investera inte bara kommer från Sverige utan är internationellt.

Enbart fråga om tid
Freddy Tengberg menar även att etapp två bara en fråga om tid.

– Jag är övertygad om att etapp två kommer att bli av, det är enbart en tidsfråga. Men hur lång tid det kommer att ta vill jag inte uttala mig om. Just nu är fokus att driftsätta demonstrationsanläggningen och trimma den så att vi kan börja leverera gas ut på nätet, säger Freddy Tengberg.

Sedan i våras levereras pellets kontinuerligt till biogasanläggning och samtidigt började driftsättningen av anläggningen.

– Just nu har den gas som produceras inte tillräckligt hög kvalitet för att skickas ut i gasnätet . Men om det inte sker några stora överraskningar i det fortsatta arbetet med driftsättningen är vi nära, inom de närmaste månaderna är jag övertygad om att vi nått det målet, säger Freddy Tengberg.

När GoBiGas är i full drift förbrukas cirka 1200 ton pellets per vecka. Ännu är anläggningen inte redo att ta emot skogsavfall. Först hösten 2015 är man klar med bränslehanteringen för den grot man hoppas kunna förädla till metangas.