Volvo PV växlar upp även i Kina

Foto: Volvo X60
Foto: Volvo X60

Volvo Personvagnar utökar inte bara i Torslanda, utan även i Kina. Chengdufabriken har börjat att producera ytterligare en modell, storsäljaren XC 60.

Geelyägda Volvo fortsätter att satsa i ljuset av märkets försäljningsframgångar med positiva siffror 16 månader i rad. Samtidigt som bolaget är i full färd med lansering och produktionsförberedelser för den nya stora stadsjeepen XC 90, som innebär 1 300 nya jobb på Torslandafabriken när det ska bli treskift nästa år, ökar takten i Kina.

Fabriken i Chengdu har anställt 500 personer för att höja produktionen och bygga två modeller. Förutom den förlängda S 60L, som man började med när fabriken startade för ett år sedan, nu även den mindre stadsjeepen XC 60. Den kom 2008 och är Volvos bäst säljande modell både i Kina och globalt. Hittills har den endast byggts i belgiska Gent.

Slipper tull
"Den senaste milstolpen i Volvos omvandling", kommenterar Volvo PV:s vd Håkan Samuelsson produktionsstarten av XC 60 i Chengdu enligt ett pressmeddelande.

Genom att producera i Kina slipper Volvo de höga importtullarna och bilarna kan säljas billigare. Företaget räknar med prissänkningar på runt sex procent för XC 60 i Kina.

Export till USA
Frågan är om den mindre suven också är aktuell för export från Kina till USA.

-Det har vi inte pratat om ännu, säger Stefan Elfström, Volvos presstalesman.

Volvo blir ändå först med att sälja Kinabyggda bilar till USA när bolaget planerar att starta export av den förlängda S 60L nästa år. Det görs både för att komma ner i kostnad, minska dollarpåverkan och för att kunna erbjuda något nytt på den amerikanska marknaden som länge varit ett problem för Volvo.

Gammal klassiker
Nyligen har även bolagets andra kinesiska fabrik, den i Daqing, startat sin produktion. Där byggs den gamla XC 90 under namnet XC Classic. I Kina tros den tolv år gamla modellen kunna leva några år till.

Hittills i år har Volvo ökat försäljningen i Kina med hela 36 procent och man tar marknadsandelar från konkurrenter. För första gången har nu också kinesiska utrikesdepartementet köpt Volvo. Visserligen endast 20 bilar men ordern ses som viktig symboliskt för att ta sig in hos centrala myndigheter, förklarar Stefan Elfström.

(TT)