Hanza vände till förlust

Foto: Hanza
Foto: Hanza

Hanza redovisar ett resultat före skatt på -9,2 miljoner kronor (1,0) för det tredje kvartalet 2014. Rörelseresultatet blev -4,5 miljoner (2,7).

Nettoresultatet uppgick till -9,3 miljoner (0,3) eller -1,37 kronor per aktie efter full utspädning (0,05). Nettoomsättningen uppgick till 239 miljoner (261).

Efterfrågan mattades av i tredje kvartalet
Hanzas omsättning i det tredje kvartalet minskade betydligt då bolaget under perioden såg en efterfrågan som "mattades avsevärt".

Speciellt svagt var Finland, men även marknaderna i Sverige och Tyskland var svaga. Kunderna i Asien ökade dock volymerna. En liten ljusning kan dock skönjas framöver.

"Efter periodens utgång har en viss allmän ökning i Norden noterats, men i sin helhet ser återhämtningen i Europa ut att gå långsamt. Utsikterna är däremot avsevärt bättre i USA, som dock ännu utgör en liten del av Hanzas försäljning", skriver bolaget.

Under perioden drog några av bolagets större kunder ned på orderläggningen, vilket påverkade omsättning och resultat negativt. Utvecklingen visar på behovet av en "förfinad affärsmodell" inom industrin skriver vd Erik Stenfors i rapporten.

"Vi arbetar metodiskt med effektivisering och kostnadsanpassning avverksamheten, men det är utvecklingen av vår nya intäktsmodell som är nyckeln till tillväxt och stabil lönsamhet", skriver han.

Viktiga delar av den utvecklade affärsmodellen är att konsolidera branschen genom förvärv av utvalda kontraktstillverkare. Ett "första, viktigt steg" där var förvärvet av KA Elektronik som aviserades innan rapporten.

Därutöver utvecklar bolaget en tjänsteprodukt som går under namnet MIG samtidigt som omstrukturering av fabrikerna pågår.

"Sammanfattningsvis; även om periodens omsättning och lönsamhet inte når en önskvärd nivå, finns anledning till optimism inför 2015. Vi arbetar koncentrerat med fyra saker för att påverka vår utveckling: Anpassning av kostnader och effektiviseringar, förvärv av lönsamma tillverkare och vår nya tjänsteprodukt MIG och klassisk försäljning", avslutar Stenfors.

(SIX News)