I sju år har Lean-konceptet Produktionslyftet hjälpt företag att bli mer effektiva. Det började inom bilindustrin men har under åren spridit sig till många fler branscher och företag. Ett lyckat koncept, men som kräver tålmodighet och långsiktigt arbete.
Att svensk industri på många sätt står sig bra och att det finns duktiga och engagerade människor som driver företag i Sverige är varken en hemlighet eller nyhet. Men trots dessa framgångar skulle svenska företag behöva bli mer effektiva i sitt arbete. Inte minst med tanke på att förändringstakten i omvärlden ökar. Det menar Peter Lundin, Lean-handledare på Swerea IVF.
– Ja, svensk industri är ju framgångsrik på många sätt, men det finns också en stor effektiviseringspotential som är okänd i många av våra SMF-företag.
– Man jobbar ofta intensivt och är upptagen med det man gör men har svårt att hitta de bästa metoderna för att vara lönsam. Många arbetar i sin egen fålla och får inte upp ögonen för vad som händer bland de mest lönsamma företagen i världen, fortsätter Peter Lundin.
Att få företag medvetna om hur de kan utvecklas och bli mer lönsamma, vara effektivare och hitta bra metoder för att systematisera sitt arbete, det är något som Peter Lundin är expert på. Sedan 2007 arbetar han som specialist i Produktionslyftet, en satsning som hjälper företag med dessa utmaningar. Syftet är att företagen ska stärka sin produktivitet och konkurrenskraft.
– Vi stöttar företagen och fungerar som en katalysator som startar reaktioner, men det är fortfarande företagen som tar besluten. De företag som söker hjälp hos oss har ofta lönsamhetsproblem, motivationsproblem eller önskemål att hitta sätt att ändra sitt arbete, förklarar Peter Lundin.
Lean grunden i Produktionslyftet
Produktionslyftet är en satsning som startade 2007 efter initiativ från Teknikföretagen och IF Metall. De företag som vill ha hjälp från satsningen ansöker om att få delta i ett 18 månader långt program, som vänder sig till både mindre, medelstora och stora företag. Under programmet får företaget utbildning, coaching samt medverkar i workshopar. Ett antal platser varje år är subventionerade till cirka 50 procent av Vinnova och Tillväxtverket och det finns även andra ekonomiska stöd att söka, till exempel regionala medel. Produktionslyftet drivs av forskningsinstitutet Swerea IVF.
Sunt förnuft
Produktionslyftet bygger sina arbetsmetoder på filosofin bakom Lean. Lean kom till efter andra världskriget, hos fordonstillverkaren Toyota i Japan och i Sverige introducerades filosofin för drygt 20 år sedan, först inom bilindustrin. Under senare år har filosofin även intresserat många andra branscher och Produktionslyftet arbetar idag med att sprida filosofin ytterligare.
– Många tror att Lean bara går att applicera inom fordonsindustrin, men det är en missuppfattning.
En av anledningarna till att Lean går att tillämpa i nästan vilken bransch och på vilket företag som helst är att det i grunden till stor del handlar om sunt förnuft.
– Jag menar, titta hemma bara. Förmodligen ligger dina gafflar och knivar för sig i besticklådan och när de börjar ta slut, ja då diskar man och fyller på med rena bestick. Många brukar också rensa garderoben emellanåt och sortera, slänga eller skänka bort gamla kläder. Allt detta är ju faktiskt ett grundläggande Lean-arbete i viss form!
Lean handlar alltså mycket om att organisera och skaffa struktur, i syfte att arbetet ska vara effektivt. Det ska helt enkelt inte gå åt tid till att springa runt och leta efter saker på exempelvis en verkstad eller ett sjukhus.
Få företagen förstå sina utmaningar
Ett företag som deltar i Produktionslyftets program arbetar i tre faser. I fas ett förs diskussioner och olika frågeställningar tas upp. Syftet är att få företagen att förstå sina utmaningar och vilken riktning de vill arbeta mot samt även att etablera samsyn och drivkraft hos ledningen. I fas två genomför företaget experiment och testar olika metoder och nya idéer i pilotskala innan det sedan introduceras i resten av organisationen. Experimenten kan exempelvis göras inom områden så som tillverkning, inköp, sälj, eller produktutveckling. Företagen får också utbildning i Lean. I fas tre sprider ledningen sina nyvunna lärdomar till resten av organisationen. Till sist görs en avslutningsfas som ett avstamp för framtiden. Företaget ska arbeta vidare på egen hand och nu är det viktigt att arbetet inte stannar upp.
Fallgropar
Att arbeta med Lean och att delta i ett program inom Produktionslyftet är ingen ”quick fix”. Det handlar om ett långsiktigt arbete. När ett företag kämpat med programmets alla faser är arbetet långt ifrån klart, egentligen är det bara en början.
– Faran här är att det stannar upp. Att företagen inte fortsätter med arbetet själva, det är den vanligaste fallgropen. Den här satsningen innebär en förändrad kultur och företagen måste hålla igång arbetet, vilket kräver mycket av ledningen, säger Peter Lundin och fortsätter:
– Mycket ansvar hänger just på ledningen. Utan bra ledning kan det rinna ut i sanden och då blir det tyvärr inget av det, resultatet kommer utebli. Företagets vd har ju som huvuduppgift att utveckla organisationen och engagemanget hos alla medarbetare.
Men för dem som tar till sig det här, är envisa och förstår att det krävs ett målmedvetet arbete kan företaget göra många förändringar och nå stora resultat. Ett företag som lyckats med den här resan är till exempel Emballator Lagan Plast som utvecklar och producerar plastemballage för livsmedel och kemtekniska produkter.
– Just Emballator var väldigt fokuserade på att ändra sin kultur. De identifierade många av sina grundproblem och attackerade både utmaningarna och problemen. Arbetet ledde till slut till att de faktiskt fick Svenska Lean-priset år 2011. Det blev ett riktigt lyckat exempel, avslutar Peter Lundin.