Volvo PV:s försäljning ökade med 13,4 procent i maj jämfört med maj i fjol, till 40 449 bilar. Det var den elfte månaden i rad som försäljningen växte, enligt ett pressmeddelande från bolaget.
I Kina, som nu är Volvos största marknad, var ökningen under maj 60,9 procent. 7 104 bilar såldes där, en ny rekordnivå.
Hittills i år har Volvo sålt 185 881 bilar globalt, en ökning av 10,5 procent jämfört med motsvarande period 2013.
I Sverige sålde Volvo 6 228 bilar under maj - 33,5 procent fler bilar än i maj i fjol, och Volvo hade en marknadsandel här på 21,5 procent. Där pekar Volvo på att det fanns en Robyn- och Zlataneffekt som lyfte försäljningen efter två framgångsrika reklamkampanjerna med de båda kändisarna.
Därmed gick Sverige om USA som Volvos andra största marknad. I USA såldes bara 5 014 bilar under maj. För helåret väntar sig dock Volvo kunna vända den negativa trenden.
I Västeuropa gick försäljningen upp med 15,1 procent i maj, och där såldes 14 671 bilar.
(TT)