Volvo Personvagnar skulle behöva en nyhet som fick bilköparna i USA att vakna. Men på bilsalongen i Genève blir det mest en försmak av vad som komma skall.
I Volvos monter på Genèvemässan, som öppnar för pressen i dag, finns en kombi med namnet Volvo Concept Estate. Det är sista bilen ut i en trojka av konceptbilar som visar formspråket inför framtiden. Volvos stora bilnyhet - efterföljaren till den tolv år gamla XC 90- låter vänta på sig.
Den visas först i höst och det dröjer till slutet av januari nästa år innan produktionen sätter igång. Någon hjälp att få igång den tröga USA-marknaden i år ger den inte. Försäljningsraset i USA är ett orosmoln för Volvoledningen. I fjol tappade man tio procent jämfört med 2012. Hittills i år har Volvo rasat 20 procent jämfört med samma tid förra året.
Den dåliga försäljningen i USA vägs visserligen upp av ökningar i Kina och Sverige, men Volvo behöver få tillbaka de amerikanska kunderna.
Bland de tekniska nyheter som kommer i den nya XC 90 finns ett samarbete med Apple som presenteras på bilmässan. Det handlar om att telefonen integreras med bilens pekskärm i ett system som kallas Carplay. Volvo, Ferrari och Mercedes är först ut att demonstrera systemet som bara fungerar med Iphone 5. Enligt Apple kommer det sedan hos ett flertal andra biltillverkare.
(TT)