Väg E12 har rätats ut och järnvägen till hamnen har elektrifierats – ytterligare en pusselbit i Nordic Logistic Corridor är på plats. Investeringarna i Umeå hamn stärker det europeiska transportnätet och skapar ännu bättre förutsättningar för tillväxt och utveckling.
Hamn- och sjöfartsutvecklingen går mot allt större fartyg, ökade kombitransporter och containerisering av industrins transporter. Dessa transportsystem kräver att väg och järnväg kopplas till sjöfarten och hamnarna på ett bra sätt.
De nu genomförda investeringarna i Umeå hamn går under namnet ”Brohamnsprojektet”. 160 milj kr har investerats i en ny och rätare sträckning av väg E12 och ny elektrifierad järnväg, för att tillgodose behovet av säkra godstransporter och logistiksamverkan.
– Vi förordar åtgärder som ger snabb samhällsekonomisk nytta och fördelar för företagen. Satsningen i Umeå hamn är precis en sådan åtgärd, säger Magnus Svensson, vd, SCA logistics.
– Den här utbyggnaden är precis vad norra Sverige behöver, och Kvarken Link med den nya färjan kommer att bli ”state of the art”. Volvo tror på stora volymer till Ryssland, som är en framtidsmarknad, säger Thor Persson, kommunikationschef, Volvo Lastvagnar.
Vid invigningen av nya E12 och den nya järnvägen den 13 november betonade Lennart Holmlund, kommunstyrelsens ordförande i Umeå, samspelet mellan den offentliga sektorn och näringslivet.
– Svensk industri ser till att vi har skatteintäkter och välfärd. Med den här investeringen har vi skapat bättre förutsättningar för näringslivet, och vi ska också göra vårt för att det ska finnas kompetent arbetskraft.
Ett annat syfte med Brohamnsprojektet är att underlätta resande från Vasaregionen till Botniabanestråket genom färjeförbindelsen över Kvarken.
Källa: Umeå kommun