Atlas Copco tror på hållbarhet

Atlas Copco tillverkar bland annat utrustning och maskiner för gruvindustrin. Foto: Atlas Copco
Atlas Copco tillverkar bland annat utrustning och maskiner för gruvindustrin. Foto: Atlas Copco
Mala Chakraborti är ny som chef för ansvarsfullt företagande. Foto: Atlas Copco
Mala Chakraborti är ny som chef för ansvarsfullt företagande. Foto: Atlas Copco

Atlas Copco är en av världens absolut bästa bolag när det gäller hållbart företagande. Bland annat finns bolaget med på Dow Jones Sustainability Index sedan flera år tillbaka. Vad innebär Atlas Copcos hållbarhetsarbete rent konkret? Nordisk Industri intervjuade Atlas Copcos nytillträdde chef  för ansvarsfullt företagande.

 

Mala Chakraborti är relativt ny som chef för ansvarsfullt företagande. Hon tillträdde i slutet av maj i år, men hon har jobbat länge med Atlas Copcos hållbarhetsfrågor.

 

Varför är hållbarhet viktigt för Atlas Copco?
– Hållbarhet är viktigt för alla företag, inte bara Atlas Copco. Det fanns en tid då hållbarhet innebar en “trade off” mellan företag och samhälle. I dag har området utvecklats till ett koncept av delade värden där företag växer och gör vinster inte på bekostnad av samhället utan till nytta för det. Atlas Copco ser långsiktigt på sitt företagande och det i sig är hållbarhet. Man kan inte fortsätta att vara framgångsrik på lång sikt utan att ta hänsyn till de resurser man förbrukar – finansiella, naturresurser och humant kapital. Detta kräver ett stort åtagande från företaget att integrera hållbaherhet i varje dags affärer. Konceptet fungerar inte om hållbarhet behandlas som en isolerad fråga och det är därför som jag hela tiden interagerar med mina kollegor inom finans, marknad, sälj och så vidare.

 

Ni har prisats ofta på senaste tid för ert etiska och hållbara och ansvarsfulla arbete; nämn några av dessa och förklara vad det betyder för er inom Atlas Copco.
–  Atlas Copco finns sedan flera år tillbaka med på Dow Jones Sustainability Index och bara de absolut ledande bolagen i hållbarhet är med på denna lista som är till för investerare. Vi är också med i ”The Global 100” som är de 100 mest hållbara bolagen i världen. I år blev vi också utvalda till ”the Ethisphere list of World's Most Ethical companies” eftersom vi jobbar så hårt mot korruption. Det innebär inte att vi är perfekta i det avseendet men det visar att varje nivå i företaget jobbar med denna fråga och bolaget strävar efter att ha goda etiska riktlinjer över hela världen.

 

På Atlas Copcos webbsida står bland annat: ”Koncernen ser hållbarhet som en möjlighet att driva på produktinnovation, sänka kostnader, minimera risker och skapa affärsmöjligheter för långsiktig strategisk tillväxt.” Det låter väldigt ambitiöst men hur arbetar ni med det rent konkret? Alltså, på vilket sätt får ni med hållbarhet när ni sänker kostnader?
– Hållbarhet är inte en mjuk fråga utan den har helt klart med hur vi arbetar att göra. Ta till exempel när vi tittar på hur mycket koldioxid vi släpper ut. Då tänker vi också på var det kommer ifrån. Ser du till dig själv kanske du tänker på vad din bil släpper ut medan för ett företag  kan det handla om elektriciteten. Men bilbränsle och el är sådant vi köper som kostar pengar. När vi minskar koldioxidutsläppen så minskar vi våra kostnader som kan få en enorm påverkan på våra finanser. Med andra ord är det bra både för miljön och affärerna att jobba hållbart.

Atlas Copco har många kunder som arbetar i väldigt energiintensiva industrier. Våra kunder kan spendera massor av pengar på bränsle till utrustning vilket leder till negativa effekter på miljön. Det största affärsvärdet skapas genom att designa produkter som möter och överstiger kundernas behov. När denna typ av innovation görs på ett sätt som ändrar hur världen konsumerar energi eller resurser så är det samtidigt det maximala värdet ett företag kan skapa både för sig själv och för samhället och miljön. Ta kompressorer, till exempel. De används överallt, Atlas Copcos nya VSD+ kan minska våra kunders energikonsumtion med 50 procent. Tänk bara på hur mycket våra kunder tjänar på det och hur miljön drar nytta av det. Och för Atlas Copco innebär det att våra produkter ger kunderna den bästa nyttan, vilket ökar vår konkurrenskraft.

 

På vilket sätt minskar ni risker genom ert hållbara företagande?
– Riktigt globala bolag som Atlas Copco verkar på många komplexa marknader. Bolaget utmanas ständigt av korruption, överträdelser av mänskliga rättigheter, arbetsförhållandefrågor och skillnader i  lagar och regler som varierar stort mellan länderna. För att kunna sköta affärerna smidigt måste ett bolag känna till riskerna och ha rutiner och verktyg för att hantera situationer som uppkommer. Exempelvis har Atlas Copco tusentals underleverantörer över hela världen men vi har samtidigt en rutin för att hela tiden söka nya leverantörer som kan motsvara våra höga krav. Inte bara utifrån pris, kvalitet, leveranstid, och så vidare utan också hur de själva arbetar med sociala frågor och hållbarhet. Detta minskar Atlas Copcos risk vad gäller vårt rykte samtidigt som vi minskar risken för störningar i leveranskedjan.

 

Genom hållbart företagande skapar ni affärsmöjligheter för långsiktig strategisk tillväxt – på vilket sätt då?
– Genom att ta fram konkurrenskraftiga produkter som minskar miljöpåverkan samtidigt som den ger vinst hos den som använder produkten, som jag nämnde tidigare. Men också genom att de som arbetar hos oss gör det i en säker och hälsosam miljö och har möjligheter att utvecklas vilket säkerställer att vi bibehåller och kan nyanställa de bästa talangerna.

För varje affärsrisk man tar skapas en potentiell affärsmöjlighet. Ta till exempel när lagarna om koldioxidutsläppen kom – då fick bilindustrin något att tänka på. Ett sätt att minska utsläppen var att göra bilarna lättare. Detta uppmärksammade Atlas Copco i ett tidigt skede när bolaget kom på att man kunde limma fast bildelarna istället för att svetsa dem vilket gör bilarna lättare. Atlas Copco köpte därför SCA Schucker som gör spridarna till denna limningsprocess.

 

– Ett företag måste dra nytta av trender och förändringar som uppkommer och hållbarhet erbjuder en möjlighet att göra det på ett sätt som är bra för både samhället och bolaget. Tänk på de bolag som inte hängde med och utvecklades … Kodak film till exempel som var ett namn i varje hushåll förr i tiden. De är helt ute nu eftersom digitala kameror helt ändrade hur vi tar bilder. Och nu utmanar smartphones kamerorna. Jag menar, vad kan du inte göra med en smartphone? Detta är kraften i utveckling och innovation – du kan fullständigt ändra hur folk gör någonting och när skapar produkter som ändrar folks sätt att konsumera energi så revolutionerar du inte bara industrin utan skapar långsiktiga strategiska fördelar för bolaget och hela världen. Detta är vad jag menar med att integrera hållbarhet i kärnan i affärerna och produkterna!

 

• Atlas Copco är en industrigrupp med världsledande ställning inom kompressorer, expansionsturbiner och luftbehandlingssystem, anläggnings- och gruvutrustning, industriverktyg och monteringssystem.

• Med innovativa produkter och tjänster erbjuder Atlas Copco lösningar för hållbar produktivitet.

• Företaget grundades 1873, har huvudkontor i Stockholm och kunder i fler än 170 länder. Atlas Copco har cirka 39 800 anställda och en omsättning på 90,5 miljarder kronor (2012).