Audi A8 i ny form

Foto: Audi
Foto: Audi

När Audi nu lanserar uppdateringen av flaggskeppet Audi A8 är det med kraftfullare motorer, skarpare linjer, nya LED-strålkastare och sänkt bränsleförbrukning över hela linjen. Det genom teknik och ett systematiskt användande av lättviktkonstruktioner.

Nya A8 placerar Audi bland innovatörerna i lyxbilssegmentet med sin lättviktskonstruktion och avancerade LED-teknik. Audi A8 3.0 TFSI har en tjänstevikt på låga 1.905 kg vilket är klassbäst med fyrhjulsdrift. Karossen består nästan helt av aluminium och väger tack vare sin Audi Space Frame (ASF) -konstruktion inte mer än 231 kg.

Längden (514 cm), hjulbasen (299 cm), bredden (195 cm) och höjden (146 cm) är alla oförändrade. På A8 L är längden och hjulbasen utökad med 13 cm. I båda varianterna har bagageutrymmet omarbetats för att göra i och urlastning ännu enklare. Förstärkt ljuddämpning sänker den redan låga ljudnivån i kupén.

Designen har finslipats. Motorhuv, single frame-grill och stötfångaren fram har fått en mer skulpterad form och strålkastarnas tidigare böljande form har blivit rakare och mer distinkt. Som tillval lanseras de nya Audi Matrix LED-strålkastarna där varje helljusenhet består av 25 lysdioder som kan slås av och på och också dimmas individuellt beroende på den aktuella situationen.

Andra finesser med de nya strålkastarna är det intelligenta kurvljuset, varselljus med ny design och dynamiska blinkersljus. Belysningssystemet i Audi A8 använder färddata från navigationssystemet för att anpassa ljuset efter den aktuella körsituationen.

I motorutbudet finns två bensin- och två dieselmotorer: turboladdade 3.0 TFSI på 310 hk, V8-dubbelturbon 4.0 TFSI på 435 hk, högeffektiva 3.0 TDI clean diesel på 258 hk, samt extremt vridmomentstarka 4.2 TDI clean diesel som utvecklar 385 hk och har ett vridmoment på 850 Nm.

Prestandan har förbättrats i flera av motorerna. I kombination med quattro fyrhjulsdrift, accelererar 4.0 TFSI nu upp Audi A8 från 0 till 100 km/h på imponerande 4,5 sekunder. Vid låg belastning på motorn, stänger cylinder on demand-systemet (COD) av 4 av de 8 cylindrarna. Den allra effektivaste motorn – 3.0 TDI clean diesel – drar endast 5,9 liter diesel per 100 kilometer vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 155 g/km. Alla motorerna uppfyller utsläppsnormen Euro 6. Med friktionsreducerande åtgärder sänks CO2-utsläppen med så mycket som 10%.