Nu genomför OKQ8, Renova, DHL Freight och Volvo Lastvagnar ett omfattande test hur OKQ8:s Diesel BioMax påverkar lastbilars prestanda och komponenter. Pilotprojektet har förutsättningar att revolutionera utsläppsnivåerna för dagens fordonstransporter.
Med testets utfall som underlag tas beslut om Diesel BioMax blir en standardprodukt i OKQ8:s utbud av förnybara bränslealternativ.
Huvudtestet utförs på sex av Volvo Lastvagnars dieselbilar av fyra olika typer. Lastbilarna körs av transportföretaget DHL Freight samt Renova, som transporterar, sorterar och behandlar avfall och återvinningsmaterial. Utöver dessa sex bilar testar Renova det nya bränslet i ytterligare 25 fordon med metan-dieselmotorer. Dessa används för sophämtning och slamsugning i Kungsbacka och Göteborg. Alla samarbetspartners har en lika viktig roll i projektet som sker inom ramen för "Klimatsmarta Godstransporter på Väg".
– På DHL Freight ska vi reducera vårt koldioxidutsläpp med 30 procent fram till år 2020. Att värna om miljön och i synnerhet vårt klimat är viktigt för oss. Vi vill vara med och driva utvecklingen framåt genom att testa nya tekniker och drivmedel, ett område där vi ska och verkligen kan bidra på ett betydande sätt, säger Ulf Hammarberg på DHL Freight.
– Renova är pådrivande i utvecklingen genom att ställa tuffa krav på miljövänligare fordon och drivmedel. Att vara testpilot för nya lösningar är en viktig del av vårt eget utvecklingsarbete. Vår målsättning är att nå en fossilfri flotta redan år 2015 och med den utvecklingstakt vi nu ser kommer vi att klara detta, säger Viktoria Edvardsson, miljö- och kvalitetschef på Renova.
Testet som startade i januari i år pågår under två år. Efter ett år görs en delanalys. Vid projektets avslut görs en slutgiltig utvärdering och rekommendation kring produkten. Beroende på utfall tas beslut om Diesel BioMax ska bli en standard produkt i OKQ8:s utbud av förnybara bränslealternativ.