Utmaningen för utvecklingsteamet bakom Porsche 918 Spyder har varit att skapa en supersportbil för nästa årtionde med högeffektiv och kraftfull hybriddrift.
Hela bilen är utformad kring hybriddriften. 918 Spyder kan därför visa upp hybriddriftens potential i högre grad än tidigare. Ett exempel är att man kunnat förbättra både effektivitet och prestanda utan att det ena skett på bekostnad av det andra. I korthet, 918 Spyder ska fungera som genbank för Porsches sportbilar i framtiden.
Porsche 918 Spyder har ritats, utvecklats och tillverkats av ingenjörer från Porsche vana vid att bygga tävlingsbilar, i samarbete med specialister på serietillverkning. Utvecklingen av Porsches tävlingsbilar för Le Mans 24-timmars 2014 har gett betydande kunskaper som kunnat integreras i 918 Spyder - och vice versa. Konceptet med ett rullande chassi - som till och med kan köras utan kaross - är en tradition när Porsche utvecklar tävlingsbilar.
V8-motorn kommer ursprungligen från tävlingsbilen LMP2 RS Spyder. De delar som bär upp bilen, moncoque och hjälpram är gjorda av kolfiberförstärkt polymer. Avgörande för 918 Spyder är att visa att Porsches hybriddrift är ett plus vid hårdkörning, tack vare fyrhjulsdriftssystemet med en kombination av förbränningsmotor och en elmotor som driver bakhjulen och ytterligare en elmotor som driver framhjulen. Systemet bygger vidare på Porsches erfarenheter från den framgångsrika 911 GT3 R Hybrid.
Den individuellt kontrollerade drivningen av framhjulen har gjort det möjligt att implementera ny körteknik för hög och säker kurvhastighet. Dessutom är "boost"-funktionen så intelligent att det räcker med att trampa på gasen för att den extra kraften från elmotorn ska kunna utnyttjas fullt ut vid maximal acceleration.
Porsche 918 Spyder är också kapabel att slå nya rekord. Den bästa varvtiden hittills på Nürburgrings nordslinga är 7:14 minuter. Den tiden sattes i närvaro av internationell press i samband med testkörningar i september 2012 - mer än ett år före produktionsstarten. Protoypen till 918 Spyder var därmed cirka 20 sekunder snabbare än Porsche Carrera GT.
Ännu viktigare är att 918 Spyder dessutom är betydligt effektivare än tidigare modeller och konkurrenter. Eftersom det är en plug-in hybrid kombinerar den en tävlingsbils prestanda med över 880 hk, med låg förbrukning vid blandad körning enligt NEDC. Tre liter per 100 km är bättre än många av dagens småbilar. Slutsats, maximal körglädje med minimal bränsleförbrukning.