911:ans jubileumsår fortsätter

Foto: Porsche
Foto: Porsche

Porsches modelloffensiv under 911:ans jubileumsår fortsätter. För 50 år sedan debuterade Porsche 911 på Frankfurts internationella bilsalong, Frankfurt International Auto Show, IAA. Och redan tio år senare stod prototypen till den första 911 Turbo på IAA. När den modellen nu firar 40 år presenterar Porsche den nya generationen 911 Turbo och Turbo S - toppmodellen i 911-serien.

Ny fyrhjulsdrift, aktiv bakhjulsstyrning, justerbar aerodynamik, Full LED-strålkastare, den sexcylindriga boxermotorn med biturbo och upp till 560 hk understryker den roll den nya generationen 911 Turbo har, att till lika delar vara en banracer, en vardagsbil och en teknologisk plattform.

Lika viktigt är det helt nya chassit i lättviktsdesign med 100 mm längre hjulbas och större 20-tumsfälgar. Porsches aktiva antikrängningssystem, PDCC, som för första gången erbjuds i turbomodellerna av 911 förbättrar ytterligare köregenskaperna.

Nya 911 Turbo minskade varvtiden på Nürburgrings nordslinga till väl under 7.30 minuter - med vanliga standarddäck. En Sound Symposer, ljudförstärkare, ska intensifiera körupplevelsen. Den överför insugningsljudet från turbomotorn till kupén via ett membran.

Den turboladdade 3,8 litersmotorn med sex cylindrar har direktinsprutning och ger 520 hk (383 kW) i 911 Turbo och 560 hk (412 kW) i S-modellen. Kraften överförs till drivlinan via en sjuväxlad PDK-låda. Start/stop-funktionen aktiveras nu tidigare medan man rullar fram för att stanna. Tillsammans med det nya styrsystemet för kylning av turbomotorn och PDK-lådan har tekniken för bränsleeffektivisering minskat förbrukningen med 16 procent enligt NEDC till 9,7 liter per 100 km.

För ännu snabbare och mer exakt fördelning av kraften till hjulaxlarna har Porsche utvecklat ett nytt fyrhjulsdriftssystem (PTM) med en elektroniskt styrd och aktiverad flerskivig koppling. Systemet är försett med en ny typ av vattenkylning och kan fördela ännu mer kraft till framhjulen om det behövs. Samtidigt har samspelet mellan motor, växellåda och fyrhjulsdriftssystemet optimerats och gjort toppmodellen ännu snabbare. 911 Turbo accelererar från stillastående till 100 km/tim på 3,2 sekunder. Det är en tiondel bättre än förra generationens S-modell. Nya Turbo S klarar sprinten på bara 3,1 sekunder. Toppfarten är 318 km/tim.

Toppmodellen av 911-serien lanseras i Sverige från och med september 2013. Priset i Sverige är 1 535 000 kronor för 911 Turbo och 1 846 000 kronor för 911 Turbo S.