Bilprovningen på 13 plats bland 228 hållbara företag

Foto: Bilprovningen
Foto: Bilprovningen

Bilprovningen har, för tredje året i rad, utsetts till ett av de mest hållbara företagen i Sverige. När 9 000 svenska konsumenter har fått tycka till placerar sig Bilprovningen på plats 13 bland 228 välkända företag.

Bilprovningen har återigen utsetts av till ett av Sveriges mest hållbara företag. Bland 228 välkända företag placerar sig Bilprovningen på plats 13. Det framkom när resultatet av undersökningen Sustainable Brands Index offentliggjordes igår.

– Bilprovningen fortsätter att imponera i Sustainable Brand Index och har en av de bästa prestationerna inom miljöansvar, säger Erik Hedén, vd Sustainable Brand Index.

I den årliga undersökningen bedömer svenska konsumenter bedöma vilka som är de mest hållbara varumärkena på den svenska marknaden. 

Bilprovningen har deltagit i undersökningen sedan starten 2011. Då placerade sig Bilprovningen på plats 10 bland 151 företag och 2012 på nionde plats bland 200 företag.

– Vi är oerhört stolta över utmärkelsen. Att bidra till ökad trafiksäkerhet, minskad miljöpåverkan och bättre fordonsekonomi är kärnan i verksamheten och något som våra medarbetare är stolta över. Vår ambition är att fortsatt arbeta heltäckande med vårt ansvar, säger Bilprovningen vd Benny Örnerfors.

Sustainable Brand Index är en årlig undersökning där konsumenter får bedöma vilka som är de mest hållbara varumärkena på den svenska marknaden.

Basen i undersökningen är FN:s riktlinjer Global Compact som anger hur företag skall arbeta med miljöansvar, för mänskliga rättigheter, bättre arbetsförhållanden och motverka korruption.