Norden minst mogna marknaden för AR/VR

Arkivbild
Arkivbild

Ny rapport från Capgemini Research Institute

En ny rapport från Capgemini Research Institute visar att många företag internationellt redan använder Augmented Reality (AR) och Virtual Reality (VR). I rapporten, "Augmented and Virtual Reality in Operations: A guide för investments" uppger 82 procent av de medverkande företagen som använder AR eller VR, att fördelarna antingen uppfyller eller överträffar deras förväntningar. Bland hinder nämns bristande kompetens internt och otillräcklig infrastruktur.

I den nya undersökningen intervjuades mer än 700 individer med stor kunskap om sin organisations AR och VR initiativ, exempelvis personer på ledande befattningar inom bilindustrin och tillverkningsindustrin. Man fann att 50 procent av de medverkande företagen som för närvarande inte använder AR och VR planerar att börja med immersiv teknik för att förbättra sin verksamhet inom de närmaste tre åren.

AR används bland annat för att få realtidshjälp från experter via en bärbar eller handhållen enhet och VR används oftast i utbildningssyfte. Nästan hälften av respondenterna globalt menar att tekniken kommer bli vedertagen i deras organisation inom de närmaste tre åren, medan ytterligare 38 procent ser att det kommer ske inom de närmaste fem åren.

Medverkade i undersökningen gjorde personer från USA, Kina, Frankrike, Tyskland, Storbritannien samt Norden där Sverige, Norge och Finland ingick. I jämförelsen mellan dessa regioner framgick det att Norden var den minst mogna marknaden, särskilt inom AR.

I rapporten konstateras att företag i USA och Kina har investerat aggressivt och idag är tydliga ledare inom området. Över hälften av de undersökta företagen i dessa länder använder redan immersiv teknik för sin affärsverksamhet, medan merparten av de medverkande företagen i Frankrike, Tyskland, Storbritannien och Norden fortfarande är kvar på experimentstadiet.

– Immersiv teknik har kommit långt på kort tid och kommer fortsätta att utvecklas. Med tanke på den hårda konkurrensen från USA och Kina behöver företag i Norden och resten av världen också investera i AR och VR, för att ta tillvara på den långsiktiga tillväxtpotentialen som finns i den här tekniken”, säger Ken Olling, VR / AR expert på Capgemini.