Över 120 000 kineser bor i Tyskland. Många av dem är studenter, men den näst största gruppen består av entreprenörer. De nätverkar med varandra - inte bara för att öka sina egna affärschanser, men också för att bli effektivare genom integration.
De första kinesiska entreprenörerna i Hamburg kom för ungefär 30 år sedan. Bland dem var bröderna Chen, som hade fått affärsmäklarejobb för unga kineser som seglare och arbetade för europeiska rederier. Andra grundare hade öppnat de första kinesiska restaurangerna i Hamburg och i andra städer, rapporterar Deutsche Welle.
De företag som drivs idag av kinesiska affärsmän och – kvinnor i Tyskland är mycket mer diversifierade. Kinesiska invandrare är verksamma inom sektorer som elteknik, kemikalier, läkemedel och textilindustri. Den nya generationen har en högre utbildningsnivå; en fjärdedel av entreprenörföreningens medlemmar över 40 medlemmar har doktorsexamen.
Den tysk-kinesiska företagsföreningen (DCW), med säte i Köln, firar också sitt 30-årsjubileum i år. Den grundades av några av de första tyska entreprenörerna som sysslade med affärsverksamhet i Kina och kände behovet av att starta ett nätverk och utbyta idéer.
Idag är DCW inte längre bara en tysk organisation. Av dess 450 medlemmar i Tyskland består 20 procent av kinesiskt ägda företag.
- Bland dem finns välkända namn som Huawei och ZTE, men även mycket små företag och star-ups som nyligen har startat verksamheten i Tyskland, säger DCWs VD Silke Besser till DW, med anledning av att nyhetsmedierna ofta fokuserar endast på kinesiska övertaganden av tyska företag.
DCW informerar sina medlemmar på tyska och kinesiska om marknadsrelaterade nyheter i båda länderna. Dessutom organiserar föreningen olika evenemang där medlemmar kan lära känna varandra.
Goda kontakter kan utgöra det avgörande startskottet för ett framgångsrikt företag. enligt Besser, som berättar för DW att DCW har över 26 000 kontakter med företag och organisationer både i Tyskland och i Kina genom organisationens nätverk.