Omvandling går under beteckningen Smart Factory
Anders Ramström ingick i besökargruppen från Scania som hörde en föreläsning i Chalmers regi på senaste Underhållsmässan.
– Det väckte vårt intresse. Efteråt tog vi kontakt med folket från Chalmers och pratade vidare, minns han.
Samtalen resulterade i att Scania gick med i forskningsprojektet DAIMP, ”Dataanalys inom underhållsplanering”, som drog igång våren 2016. Nu i sommar har två fleroperationsmaskiner för motortillverkning vid produktionsanläggningen i Södertälje försetts med ett stort antal sensorer från samarbetspartnern IFM. Data från maskinerna går till en server på Scania och transfereras därifrån till Chalmers i Göteborg, där informationen analyseras.
– Det blir väldigt mycket data. Dels från sensorerna, dels från signalerna från maskinens styrning, till exempel effektuttag, moment, vibrationer och temperaturer, berättar Anders.
Uppgiften för forskarna på Chalmers blir att korrelera all data, tillsammans med information om utgående kvalitet, driftstörningar samt underhållsåtgärder i maskinerna.
Underhållsarbetet på Scania har förändrats under 2000-talet. Från reaktivt underhåll till tillståndsbaserat och förebyggande underhåll.
Den digitaliserade omvandling som sker nu, under beteckningen Smart Factory, knyter Anders Ramström stora förhoppningar till:
– Målet är att maskinen själv ska tala om när den mår dåligt. Just nu är vi i en läroprocess. Vi vill förstå utbudet, vad det här egentligen innebär. Vilka Smart Factory-komponenter, ur den uppsjö som finns, är intressanta för Scania? Vilka ger payback?