"En gigantisk marknad uppstår för biobränslen"

Finlands tidigare försvarsminister Carl Haglund fungerar både som vd för det kinesiska bolaget Kaidi i Finland och som utvecklingsdirektör för den europeiska verksamheten. Foto: Wikipedia Common. Kredit: Föreningen Norden. jpg
Finlands tidigare försvarsminister Carl Haglund fungerar både som vd för det kinesiska bolaget Kaidi i Finland och som utvecklingsdirektör för den europeiska verksamheten. Foto: Wikipedia Common. Kredit: Föreningen Norden. jpg

Under våren startar markarbetet vid Kaidis planerade biobränslefabrik i Kemi i Finland och I slutet av 2017 muras grundstenen. Under hösten blir det klart vilka som utöver bolaget Kaidi eventuellt går in och investerar i projektet, skriver Hufvudstadsbladet.

Under våren startar markarbetet vid Kaidis planerade biobränslefabrik i Kemi i Finland och I slutet av 2017 muras grundstenen. Under hösten blir det klart vilka som utöver bolaget Kaidi eventuellt går in och investerar i projektet, skriver Hufvudstadsbladet.

Finlands tidigare försvarsminister Carl Haglund som både fungerar som vd för det kinesiska bolaget Kaidi i Finland och som utvecklingsdirektör för den europeiska verksamheten konstaterar till Helsingforstidningen att målet att fabriken ska stå klar 2019 är oförändrat.

Redan året därpå, 2020, skall enligt lagen minst en tiondedel av de bränslen som används i trafiken inom EU bestå av biokomponenter. Och ser man ytterligare tio år framåt har finska regeringen i sin färska energi- och klimatstrategi slagit fast att de inhemska bränslena ska bestå av biobränsle till cirka en tredjedel.

– Det kommer att uppstå en gigantisk marknad för biobränslen. Även om det byggs många fabriker för ändamålet nu finns det ingen risk för överhettning, säger Haglund I intervun för HBL.

Kinesiska Kaidi överraskade finländarna i fjol genom att meddela om sina avsikter att bygga ett bioraffinaderi i Kemi. Carl Haglund, tidigare partiordförande, f d försvarsminister och riksdagsledamot för Svenska folkpartiet, utnämndes till utvecklingsdirektör för Europa och lite senare till vd i Finland.

På ett år har planerna på bioraffinaderiet avancerat. Miljötillståndsprocessen är nästan klar och och samma gäller för tidtabellen. Tanken är att kunna mura grundstenen mot slutet av året.

Kaidi har det egna kapital som krävs för att bygga raffinaderiet. Kostnadsberäkningen är cirka 900 miljoner euro.