Bilhandeln upp med 13 procent

Foto: Volvo
Foto: Volvo

Bilhandeln ökade i år med nästan 13 procent jämfört med i fjol, enligt branschorganisationen Bil Sweden.

-Vi får en medvind av brexit, säger Bil Swedens vd Bertil Moldén.

Brexit ger inte bara negativa effekter, om man får tro Bertil Moldén, vd vid Bil Sweden. För bilmarknaden betyder britternas val att gå ur EU en blomstrande bilhandel, spår han.

-Räntan kommer att ligga lågt under två, tre år till, vilket i sin tur påverkar hushållens disponibla inkomst. Vi får en medvind av brexit, säger Bertil Moldén till TT.

Redan nu har försäljningen av bilar ökat jämfört med i fjol, något som enligt Bertil Moldén beror på ett lågt antal begagnade bilar och få varsel.

-Våra största hämskor är varsel och om våra återförsäljare redan har ett högt antal begagnade bilar. I slutet av maj i år var rekordlågt, säger han.

Någon nedgång i försäljningen av bilmärket Volkswagen - som tidigare har bluffat vid utsläppstester genom att manipulera mjukvaran i flera bilmodeller - har Bertil Moldén inte märkt av.

-Vad som inte syns, som det som kommer ut ur avgasröret, är svårt att ta till sig. Volkswagen har hanterat saken snyggt.

Privatleasing av bilar har vuxit i popularitet bland unga och kvinnor över 60 år, framhåller Bertil Moldén.

-Med privatleasing behöver de inte lägga upp kontanta pengar och det passar dessa målgrupper.

Men alla applåderar inte förbehållslöst den ökande bilförsäljningen. Peter Malmqvist, chefsanalytiker vid fondkommissionen Remium, ser den, liksom utlåning till hushållen, som ett uttryck för en överhettning av svensk ekonomi. Med den låga räntan riskerar konsumtionen att bli kreditfinansierad, vilket ger en på ytan uppblåst, men i själva verket skör, ekonomi, menar han.

-Det säljs mer bilar i landet än någonsin. Jag ser det som en indikator på överdriven konsumism, säger Peter Malmqvist.
(TT)