Peugeot tar fram ny strategi

Bild: Peugeot
Bild: Peugeot

Peugeot Citroën har lagt fram en ny strategisk plan som ska gälla fram till 2021.

Planen, som fått namnet "Push to pass", ämnar att "möta kundernas mobilitetsbehov genom att förutse förändringar i bilanvändningsmönster". Bolaget ska anpassa sin affärsmodell och genom bland annat digitalisering, leasing, mobilitetstjänster och flotthantering utöka och optimera sin kundbas.

En hjälp i detta ska vara "utvalda riskkapitalinvesteringar".

Mer praktiskt innebär detta att bolaget, genom att vara "sparsam" med forsknings- och utvecklingskostnader samtidigt som det hålls hårt i produktionskostnader och fasta kostnader, siktar på följande:

- Att nå en rörelsemarginal på 4 procent i snitt under åren 2016-2018 och 6 procent till 2021.

- Att jämfört med 2015 öka försäljningen med 10 procent till 2018 jämfört och med 15 procent till 2021.

För att nå sina tillväxtmål tänker bolaget lansera 26 bilar och 8 lätta kommersiella fordon, enligt principen "en ny bil per region per märke per år". Bland dessa märks 7 plugin-hybrider och 4 elbilar.

Vidare sätts utdelningspolicyn från och med 2016 till utbetalning av 25 procent av resultatet.

(SIX News)