Röststyrning inget för E-handeln

Virtuell hemassistent inget för köpsugna. Foto: Google Assistent

AI och röststyrda hemassistenter är glödheta i e-handeln. Men när de nordiska konsumenterna ska handla på nätet vill de fortfarande helst skriva sina beställningar på vanligt sätt. Det framgår av den senaste E-handeln i Norden, en rapport från PostNord som publiceras idag.

– Röststyrt är på allas läppar; vi låter Alexa och Siri öppna huset, föreslå middagsrecept och ha koll på vår hälsa. Men få av oss vågar ännu låta sin virtuella hemassistent köpa nya jeans åt sig, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.

Rapporten E-handeln i Norden släpps på D-congress i Göteborg idag. Utöver temat artificiell intelligens, AI, presenterar rapporten förra årets e-handel i Norden i siffror. Totalt handlade nordborna för drygt 230 miljarder kronor under 2018, där svenskarna står för nästan 93 miljarder. Sverige har högts andel av befolkningen som e-handlar, 68 procent, medan danskarna är de som spenderar mest på varje köp, 2 291 kronor.

Sett över en tioårsperiod har beloppen nordborna i genomsnitt handlar för ungefär fyrdubblats. Samtidigt är det bara i Finland som färre än hälften av befolkningen e-handlar, medan andelen i de övriga länderna ligger väl över 60 procent.

Att handla med sin mobil sågs med viss skepsis för bara tio år sedan, och nu använder över hälften av de e-handlande svenskarna mobilen varje månad. Än verkar det dock vara långt kvar innan nordborna är bekväma med att handla via röststyrda enheter, visar rapporten. Arne Andersson tror att även det är en vanefråga och att många snart kommer att inse fördelarna.

– AI kan till exempel bidra till att minska returerna på kläder, som är en stor utmaning för e-handeln och en belastning för klimatet. Om webbutiken får möjlighet att spara information om dina kroppsmått kan de föreslå kläder med en så perfekt passform som möjligt baserat på historiska data från andra kunder med samma mått och deras returstatistik. Du slipper beställa tre olika varianter för att prova.

Men även om tre av tio nordiska konsumenter säger att de skulle uppskatta en sådan hjälp är det lika många som känner sig oroliga för hur AI kan komma att påverka tillvaron.