AI-tröghet bromsar samhällsutvecklingen

Anna Granö, VD, HPE Sverige

Det pratas om artificiell intelligens, AI, överallt just nu och AI kan framstå som något främmande och futuristiskt även om begreppet funnits i över 50 år. Idag går tankarna kanske till självstyrande bilar och robotar eller Alexa och Siri i vardagsrummen, men AI är och kan vara mycket mer än så.

En studie genomförd av HPE och konferensen Industry of Things World visar att AI ska ses som ett strategiskt verktyg för att öka omsättning, effektivitet, flexibilitet och differentiering inom affärsutveckling. Studiens svaranden, som bestod av 850 europeiska affärsledare, menar att AI kan få företagsaffärer att växa med 12 procent, reducera kostnader med 14 procent samt öka marginaler med 10 procent. Trots dessa positiva siffror är det fortfarande bara en liten andel av företagen som aktivt har integrerat AI-lösningar. Studien visar att endast 11 procent av svaranden uppger att de redan implementerat och 14 procent planerar att implementera AI-lösningar i sin kärnverksamhet. Drygt en tredjedel, 37 procent evaluerar implementering och hela 39 procent har inga planer alls på att implementera AI.

Idag finns ett stort medialt intresse kring AI, och dagens teknik möjliggör att data kan samlas in i nästan obegränsade mängder, algoritmer och modeller är bättre än någonsin, likaså tillgängligheten av kostnadseffektiv beräkningskraft. Dessa förutsättningar möjliggör dagens utveckling av AI, och AI möjliggör i sin tur utveckling av företag inom alla marknader. Trots det är det alltså bara 11 procent av företagen i vår studie som gjort slag i saken och implementerat AI.

Idag ser vi att AI-lösningar används genom hela värdekedjan av ett företag; från forskning och utveckling till underhåll och planering av verksamheten, samt produktion. Vi ser även en ökad användning inom försäljning och kundsupport. Konkreta användningsområden kan bland annat vara inom analys och klassificering av samtalsloggar hos försäkringsbolag och support. Inom tillverkande industrier används AI för bland annat proaktivt underhåll genom realtidsanalys av sensordata. Genom automatisering av underhållsprocesser minimeras driftstopp vilket gynnar affärsnyttan då man i förtid kan förutse vilka åtgärder som måste vidtas. Inom IT-branschen frigörs dyrbara resurser genom integrerade AI-lösningar som tillåter företag att fokusera på framtida innovationsprojekt istället för administrativt datakrångel, vilket blir både billigare och mer effektivt.

Hur positiva vi än är till AI finns det dock en skepsis i debatten som inte sällan bottnar i rädsla om en allt för digitaliserad värld. Skepsis och kritik är befogat och bra, då det belyser vikten av det ansvar som finns inom AI-utveckling. Mänskliga faktorer som etik och sociala perspektiv måste naturligtvis vägas in vid programmeringen av AI-algoritmer för att undvika att någon form av kränkande särbehandling skulle uppstå. Ett förenklat exempel är om en person ansöker om lån och bankens AI-lösning avslår. Kunden nöjer sig knappast med motiveringen att "Det var datorn som bestämde”. Vårt jobb som utvecklare är att säkerställa att den data som vi matar våra modeller med är i linje med våra värderingar, och att sammanställningen av all data bottnar i flera källor. All data måste också granskas och kategoriseras innan den används. Detta ur ett validerings- och kvalitetsperspektiv, men även utifrån behovet att säkerställa rätten att använda informationen i dessa GDPR-tider.

Idag finns det fortfarande ett behov av att vi människor ser över och eventuellt korrigerar maskinernas korrekta svar för att ge det mänskligt rätta svaret, men allteftersom en AI tränas i att förstå och applicera mänsklig etik och vad som gör att ett beslut kan gå från korrekt till rätt så är vi övertygade om att AI inom en snar framtid kommer kunna fatta de överlägset bästa besluten, oavsett vad de gäller.

I den takt som utvecklingen sker kommer AI-lösningar fortsätta att växa och integreras inom företag och i samhället i stort. Företagsledare bör därför utforska vilka affärsutmaningar som ska adresseras, och därefter etablera en AI-strategi för sin verksamhet. Genom kartläggning av lämpliga användarfall och genom en översikt av vilken teknik och datakällor som krävs kan en AI-strategi tydligt bidra till affärsnyttan.  För 50 år sedan satte den första människan sin fot på månen. Idag jobbar vi med NASA för att ta den första människan till Mars med den senaste AI-tekniken. Artificiell intelligens kommer fortsätta att utvecklas så att vi tillsammans kan fortsätta utveckla världen.

Anna Granö, VD, HPE Sverige