Bristande säkerhet när allt fler satsar på AI

Arkivbild.

2019 kan bli året då Artificiell Intelligens på allvar förändrar flera branscher. Många företag ligger i startgroparna för satsningar, men samtidigt finns risker för att säkerhetsfrågorna kopplade till AI prioriteras för lågt. Detta enligt en ny rapport från PwC.

Idag är många företagsledningar på det klara med att AI kan ha stor påverkan på deras affärsmodeller. Enligt beräkningar kan AI bidra med hissnande 15 700 miljarder dollar till den globala ekonomin 2030. Men enligt PwC:s rapport 2019 AI Predictions så är det många beslutsfattare som missar en av nyckelfrågorna.

– Idag satsar allt fler företag på AI och 2019 lär vi få se en explosion inom området, men samtidigt måste säkerhetstänket hänga med. Här finns mycket att göra inom många organisationer, såväl privata som offentliga, berättar Jakob Bundgaard ansvarig Cyber Security, PwC Sverige.

Även om det finns en medvetenhet om utmaningen så visar rapporten att det fortfarande återstår mycket arbete när det gäller fokus på AI-säkerhet. Bara 47 procent av de svarande planerar att öka fokus på tester när det gäller påverkan av datamodeller och användning av algoritmer. Dessutom är det bara drygt hälften som tänker satsa på att förbättra styrning av driftsmodeller och processer kopplade till AI.

– Det har funnits en diskussion och ökad oro för hur AI kan påverka integritet och sysselsättning, men inte lika ofta kopplat till cybersäkerhet. Samtidigt märker vi nu att allt fler ställer sig frågan om det går att lita på AI. Så det är ingen överraskning att cheferna i den här undersökningen säger att AI-systemens  pålitlighet lyfts som en av deras största utmaningar för 2019.

–  För att hantera alla dessa delområden behövs en organisation med tydliga ansvar för AI. En trend som vi ser är att allt fler företag nu skapar etiska råd och inrättar en Chief Ethic Officer-roll med teknikkompetens och där AI är en del av uppdraget. Framöver kommer det helt klart behövas fler arbetsroller som kombinerar teknisk expertis med kunskap om både juridik-, etik- och varumärkesfrågor, menar Jakob Bundgaard.