Tufft jobb för Blackberry i Norden

Foto: RIM

Blackberry är namnet på mobilerna de flesta sett eller hört talas om men väldigt få svenskar hållit i. Nu gör kanadensiska RIM ett försök att slå sig in på den stenhårda skandinaviska marknaden och ändra på den saken.

Att en ny stor tillverkare försöker ta sig in på marknaden, inte bara med mobiler och surfplattor, utan också med ett operativsystem som är helt okänt för de flesta, är extremt ovanligt och har i princip inte hänt sedan Apple ställde allt på huvudet med Iphone.

-Det är en väldigt tuff marknad, men vi älskar utmaningar, säger Paul Lucier, Nordeuropachef på RIM (Research In Motion) som i höst basar över sex anställda på kontoret i Stockholm.

De flesta svenskar har nog bara hört namnet Blackberry i filmer eller tv-serier, men faktum är att de i många länder slåss om förstaplatsen bland smartphone-tillverkarna. Bolaget är etta i till exempel Storbritannien och Holland.

Även om det finns Blackberry-telefoner som ser ut som alla andra pekskärmsmobiler, så är det främsta särdraget "gammaldags", riktiga tangentbord.

(TT