ABB levererar framdrivningssystem för Virgin Voyages nya fartygsflotta

Foto: ABB

Ska köras på el

ABB ska leverera ett komplett elektriskt kraft- och framdrivningssystem för Virgin Voyages nya fartygsflotta. Det första fartyget från Virgin Voyages, som ska levereras 2020, blir det första i en serie på tre innovativa fartyg som designas och byggs med miljöansvar i åtanke. Vart och ett av fartygen på 110 000 bruttoregisterton kommer att drivas med ABB:s Azipod, ett styrbart framdrivningssystem utan växlar där den eldrivna motorn är placerad i en kapsel under vatten på skrovets utsida. Azipod har blivit industristandard inom kryssningssegmentet med beprövad förmåga att minska bränsleförbrukningen med upp till 15 procent jämfört med traditionella framdrivningssystem med remdrift.

Fyrtaktsmotorerna som driver elgeneratorerna – fyra per fartyg – utrustas med ABB:s TPL-C turboladdare som är utformade att klara krävande förhållanden och de väljs konsekvent för stora kryssningsfartyg på grund av utrustningens tillförlitlighet och effektivitet. Fartygen blir 278 meter långa och 38 meter breda och kommer att rymma över 2 700 passagerare och en besättning om 1 150 man. Alla tre fartygen byggs på det italienska skeppsvarvet Fincantieri i Genua i Italien. De båda andra fartygen ska levereras 2021 respektive 2022.

Sedan den första installationen för mer än 25 år sedan har Azipod® sparat cirka 700 000 ton bränsle på närmare 15 miljoner drifttimmar med en imponerande utnyttjandegrad på 99,8 procent. I mars 2018 tog Azipod® hem det hundrade kontraktet för drivningen av kryssningsfartyg.