Toyota i Mjölby satsar på hållbarhet och automation

Flygbild över TMHSEs 120 000 kvadratmeter stora fabriksområde i Mjölby. Bild: TMHSE
Autopilot TAE050 lanserades nyligen och ska förenkla, standardisera och optimera kundens verksamhet, enligt Toyota. Bild: TMHSE
Verksamheten i Mjölby har ett centrallager med över 40 000 reservdelar för omedelbar leverans över hela världen. På bilden står färdiga truckar redo att levereras ut till återförsäljare. Foto: Sanna Kesselfors

Med en fabriksyta på hela 120 000 kvadratmeter med omkring 2 700 anställda räknas Toyotays materialhandteringsanläggning i Mjölby till en av de största produktionsenheterna i Europa för tillverkning av truckar och tillbehör. Här produceras omkring 80 000 truckar om året, i hela tillverkningskedjan. Nordisk Lager och Logistik har gjort ett besök hos Toyota Material Handling Manufacturing Sweden AB (TMHSE), som just nu genomgår en omfattande transformation för att anpassa verksamheten för att möta framtidens krav på hållbarhet, automation samt internet of things.

Toyota Material Handling Europe (TMHE) är den regionala europeiska organisationen i Toyota Material Handling Group (TMHG). TMHEs försäljnings- och servicenätverk är aktivt i mer än 30 länder i Europa och erbjuder en omfattande produkt- och tjänsteportfölj för både motviktstruckar och lagertruckar.

I dagsläget har man produktionsenheter i Mjölby, Ancenis (Frankrike) och Bologna (Italien) och erbjuder tjänster som truckservice, reservdelsförsörjning, uthyrning, finansiering och förarutbildning. Verksamheten i Mjölby har också ett centrallager med över 40 000 reservdelar för omedelbar leverans över hela världen.   - Vi har en väldigt stark tillväxt. 2014 producerade vi 50 000 truckar och i år kommer vi nå över 80 000 vilket innebär en tillväxt på ungefär 60 procent. Utmaningen ligger i att bibehålla kvalitén men ändå sänka kostnaderna vilket vi lyckas bra med, säger Kristian Björkman, vd för TMHSEs enhet i Mjölby.

Automatiseringstrend I takt med att digitaliseringen ökar i samhället ställs allt högre krav på att utveckla automationslösningar och tillhörande tjänster.   - Detta gäller naturligtvis även för oss och därför gäller det att hänga med och leda utvecklingen och inte se den som ett hot.

Det är inte bara hos Toyota som man märker av förändringens vindar. Hela logistiksektorn befinner sig just nu i en omställningsfas. Sättet för hur gods ska transporteras har förändrats i och med att konsumenter handlar via internet vilket ställer högre krav på hela materialhanteringsbranschen.

   - Marknaden ändras enormt fort just nu. Människor vill ha snabba leveranser.  Konsumenterna som beställer varan vill gärna ha den tillgänlig inom ett dygn.  Idag sker mycket av godshanteringen manuellt. På grund av detta har man allt mer börjat titta på automation. Man strävar efter att ta bort chauffören och minska antalet tunga lyft. Konsumenterna vill även använda sin telefon att beställa saker med och man vill ha leveranser inom 24 timmar, vilket kräver väldigt mycket resurser. Då är det extremt viktigt att man tittar på automathantering menar Kristian Björkman och fortsätter:  - Vi arbetar jättehårt med detta och jag gissar på att tidsspannet för helautomatiserade lager med robothantering ligger inom tio år.

Autopilot TAE050Nyligen lanserades nya Autopilot TAE050 som ska förenkla, standardisera och optimera kundens verksamhet, enligt Toyota. Lastbäraren TAE050 är utrustad med en teleskoparm och kan transportera upp till 500 kilo, vilket eliminerar behovet för medarbetarna att utföra repetitiva moment, så att de i stället kan utföra mer komplexa arbetsuppgifter. Den helautomatiserade roboten följer en magnetremsa på golvet och tar emot kommandon utmed vägen från golvmarkörer som placeras bredvid remsan. Efter att materialflödet och stationer för lastning och lossning har definierats används magnetremsan och markörerna på golvet för kommandon till trucken.  - Vi införde Autopilot TAE050 i produktionslinjen i slutet av förra året, och nu kör den utmed monteringslinjen och återtransporterar tomma vagnar för delar till satsplockningen, säger Peter Carlsson, Director Operations på Toyotas enhet i Mjölby i ett tidigare uttalande.

Innan hade man en heltidsanställd person som utförde det här repetitiva momentet, men i och med att han ofta behövde prioritera andra arbetsuppgifter uppstod problem i slutet av monteringslinjen när de tomma vagnarna började hopa sig.

Test- och verifieringscenterNyligen fyllde BT 70 år, vilket man firade med att byta namn till Toyota och samtidigt passa på att inviga det nya test och verifieringscentret. Här finns möjlighet att utföra olika tester av avancerade material och logistiklösningar, bland annat i form av automation och Internet of things. Tanken med centret är att säkerställa att produkterna håller hög kvalitet, samt att kontinuerligt utforska nya material och tekniklösningar som kan tillämpas för att uppfylla kundernas olika behov.Byggnaden består av en hall, lika stor som Vasamuseet, med 19 meters takhöjd där man har byggt upp hyllsystem ända upp till taket där det finns gott om plats att testbygga lagerlösningar. I ett särskilt rum sker uthållighetsprov och på en 96 meter lång inomhusraka med skakbana för hållbarhetsprov. Totalt jobbar 35 personer här.  - Genom att fira BTs 70-årsjubileum med det här evenemanget visar vi hur mycket vi uppskattar de värden och kvaliteter som har sitt ursprung i BT, samtidigt som vi, som Toyota Material Handling, strävar efter att vara innovativa. Det är viktigt att lära av historien när man planerar inför framtiden. På så vis bygger man upp en solid företagskultur, bland annat genom det nära samarbetet med både kunder och underleverantörer, som kännetecknar både BT och Toyota, sade Matthias Fischer, VD för Toyota Material Handling Europé under invigningen.