Nissan hoppas på prischock på elbilar

Foto: Nissan

Nissan får med sig koncernsyskonen Renault och Mitsubishi i plattformen för den kommande nya versionen av elbilen Leaf. Resultatet ska bli avgasfria bilar som inte kostar mer i inköp än motsvarande fossila modeller. Den gamla Leaf är världens mest sålda bil utan avgasrör. Men även om den är väldigt billig i drift skräms många kunder bort av att den kostar avsevärt mer i inköp än många bensin- och dieselbilar i sin klass. I Sverige är priset över 300 000 kronor. I Japan kostar en Leaf från 2,8 miljoner yen (220 000 kronor). Målet är nu att få fram en ny generation elbilar vars startpris ska kunna ligga kring 2 miljoner yen, skriver den japanska tidningen Nikkei. Det ska uppnås genom att utvecklingskostnaderna delas med Mitsubishi och Renault. Fransmännen och Nissan ingår i samma koncern, och även Mitsubishi är nu på väg in i den, men trots det har Renaults elbilar hittills tagits fram helt separat. Enligt Nikkeis rapport ska Mitsubishi och Renault från och med 2018 inte syssla med några egna så kallade plattformar, grundkonstruktionen för bilarna, utan i stället använda den nya Leaf-plattform som Nissan snart presenterar. Även viktiga delar som motorer och batterier ska delas. I dag tillverkar Nissan sina egna elbilsbatterier, bland annat i Sunderland i England, medan Renault köper in sina från LG. Många hade väntat sig att den nya Leaf redan skulle vara presenterad, eftersom elbilspionjären Nissan håller på att bli omkörd av bland andra just Renault. Den franska tillverkarens senaste Zoe har ett batteri på 41 kilowattimmar, vilket ger den mycket längre räckvidd än Leafen, som funnits på marknaden ända sedan 2010. Och inte minst skapar just nu GM svallvågor över hela världen med Bolt, som ses som den första "folk-elbilen" med räckvidd i klass med Teslas miljonvagnar. De senaste signalerna är att "Leaf 2" presenteras på IT-mässan CES i USA i januari, där Nissans vd Carlos Ghosn ska hålla tal. -Jag berättar inte vad vi ska visa på CES i Las Vegas. Jag vill ju att folk ska komma dit, sade Ghosn nyligen till journalister i Japan, men tillade att det blir något "substantiellt". (TT)