Norska trärester blir svenskt drivmedel

Rester från avverkning och sågverk blir bioråolja. Foto: Preem

Nu håller en unik fabrik på att byggas i norska Jordøya i Åmli kommun. Med hjälp av en helt ny teknik, så kallad IH2, ska rester från avverkning och sågverk bli till bioråolja som kan raffineras på samma sätt som fossil råolja vid Preems raffinaderier.

– Det här är världens första fabrik i sitt slag. Det som är så spännande är att vi tar riktiga restprodukter och gör om det till avancerade drivmedel, säger Mattias Backmark.

Under 2018 gick Preem in som delägare i Bergene Holms nybildade bolag Biozin Holding. I år blev det även klart att Shell går in med ekonomiskt stöd i det pågående arbetet med att utveckla anläggningen. Det är Shell som har utvecklat IH2-tekniken, som nu för första gången sätts på prov på riktigt. Hittills har tekniken endast testats på en pilotanläggning i Bangalore, Indien.

– Vi har bevakat utvecklingen av den här tekniken sedan 2009. Det som gör den unik är att den redan i första steget tar bort syret från bioråoljan, vilket gör den likvärdig med fossil råolja. Vi kan med andra ord köra den direkt i våra befintliga raffinaderier utan att först behöva ta bort syret, säger Mattias Backmark.

Den planerade produktionsanläggningen ska vara klar till 2023 och uppskattas producera cirka 120 000 kubikmeter bioråolja, så kallad Biozin, per år och ger därmed ungefär samma mängd drivmedel.

Råvaran till produktionen hämtas dels från Bergene Holms sågverk, i form av flis och sågspån, dels rester från skogsavverkningen i Norge.

Källa: Preem