Premiär för nya Audi A5 DTM

Efter V8 quattro (1990 till 1992) och A4 (2004 till 2011) väljer nu Audi att sätta in en 2-dörrars coupé i DTM, det mest populära öppna standardvagnsmästerskapet i världen. Nya Audi A5 DTM, som internt på Audi Sport går under beteckningen ”R17”, är byggd i enlighet med det tekniska reglemente som träder i kraft säsongen 2012. Fokus i projektet har legat på säkerhet, utvändig design samt en reduktion av kostnaderna med upp till 40 procent.

Besökarna på motormässan i Frankfurt (IAA) kan redan nu skaffa sig ett första intryck av den nya bilen i Audis monter. Audi A5 DTM verkar både lägre och mer robust än sin framgångsrika föregångare, A4 DTM, som Audi tagit hem fyra av de senaste sju DTM-titlarna med.

Under karossen, som är tillverkad helt i kolfiber, döljer sig en ny typ av hybridbyggt chassi. Kombinationen av kolfibermonocoque och en säkerhetsbur i stål sätter en ny standard när det gäller säkerheten för en tävlingsvagn i denna klass. Chassit är en av över 50 komponenter som är identiska för alla bilar i DTM.

A5 DTM är 501 cm lång, 195 cm bred och 115 cm låg. Hjulbasen är densamma på alla bilar i DTM: 2 750 mm. Precis som sin föregångare, drivs A5 DTM av en V8-motor med en uteffekt på 460 hk (340 kW). Den 6-växlade, nu pneumatiska lådan växlas med paddlar på ratten och är helt nyutvecklad. Växlingarna utförs mer exakt jämfört med en konventionell manuell växellåda vilket gör att körsträckan för denna enhet kan fyrdubblas till 24 000 km.