BMW visar hyllningsbil - firar 75 år

För att hylla en av de mest framgångsrika bilarna på 1930-talet, BMW 328, tar nu företaget fram en ny modell - 328 Hommage.

Lagom till BMW 328:s 75-årsdag väljer nu alltså företaget att visa hyllningsmodellen 328 Hommage (vilket betyder just hyllning). 328 var en sportversion av 327-modellen. Den byggde på ett kortat chassi och fick en enkel öppen kaross. 328:n var BMW:s dittills mest framgångsrika tävlingsbil och vann sin första stora tävling, Eifelrennen 1936, redan på prototypstadiet. Bilen tog klassegrar i Mille Miglia 1938 och Le Mans 24-timmars 1939.

Motorn hämtades från 327:an, men fick ett nytt topplock med hemisfäriska förbränningsrum. Den sexcylindriga motorn gav en effekt på 80 hästkrafter.

Bilen vägde bara 780 kilo och för att överföra den lätta idén till hyllningsmodellen är mycket av både exteriören och interiören gjorda av kolfiberförstärkt plast (CFRP). Hyllningsbilen har en 3-liters sexcylindrig motor och fyrpunktsbälten.