Het svensk bilmarknad

Den svenska personbilsmarknaden är fortsatt het, nästan 35 procent upp i september jämfört med en 10-procentig nedgång för Europa som helhet. Siffrorna går i linje med utvecklingen hittills i år.

För Volvo sjönk försäljningen i september med nästan nio procent jämfört med samma månad förra året, enligt branschorganisationen Acea.
På samma sätt sjönk antalet nyregistrerade bilar i hela Europa, av alla märken, med nästan tio procent.

Majoriteten av de stora bilmärkenas försäljning pekade nedåt. Mitsubishi däremot sticker ut, med en ökad försäljning på över 38 procent.
Och sett sedan årsskiftet går det bra för Volvo. Antalet nyregistrerade bilar steg med drygt 13 procent under januari till september, jämfört med motsvarande period förra året.
Under samma tid nyregistrerades över tio miljoner nya bilar i Europa, men det var ändå en nedgång på drygt fyra procent.

Sverige är, tillsammans med Danmark, Irland och Portugal, en av de marknader i Europa som går emot strömmen.

Försäljningen ökade med 36 procent de tre första kvartalen.
I antal svenska fordon handlar det om över 200 000 nya bilar, jämfört med drygt 150 000 under samma period förra året.

(Sofia Tanaka/TT)