Daimler visar upp Atego BlueTec Hybrid

Lastbilar med hybriddrift kan sänka bränsleförbrukning och minska utsläppen av koldioxid med upp till 15 procent. Målet för Daimler är att manifestera Atego BlueTec Hybrids lämplighet när den konfronteras med utmaningar i kundens vardag.

Ett 50-tal Atego BlueTec Hybrid som har sålts är nu under full produktion.

Den första Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid visades upp för världen i november 2007 vid mässan ”Shaping Future Transportation” i Stuttgart. Utvecklingen av lastbilen har sedan dess skett i hög takt. Det gäller att få en perfekt balans mellan fordonet och hybridkomponenterna.

Mercedes Benz har valt en parallell hybridarkitektur i Atego BlueTec Hybrid. Det är det som passar bäst för den tekniska designen av drivlinan i en lastbil, enligt Daimler. Den elektriska motorn är placerad bakom dieselmotorn och kopplingen, men framför växellådan. Därför kan lastbilen gå antingen på den elektriska motorn eller på dieselmotorn eller på båda samtidigt.

Atego BlueTec Hybrid använder en fyrcylindrig motor som uppfyller miljökraven Euro 5 och de strängare utsläppskraven EEV. Den är byggd på samma plattform som Atego1222 L EEV.

Med en totalvikt strax under 12 ton tillhör Atego BlueTec Hybrid ett efterfrågat storlekssegment. Den är kompakt och dieselmotorn utvecklar 218 hästkrafter vid 2 200 varv.

Eftersom det är en hybrid finns det också en vattenkyld elektrisk motor som levererar en effekt på 44 kW. Den elektriska motorn är placerad mellan kopplingen och den automatiserade transmissionen. Elmotorn drivs med kraftfulla litiumbatterier som laddas genom återvunnen energi vid inbromsning och motorbromsning.

I tätort blir det extra fördelaktigt med samspelet mellan dieselmotorn och elmotorn. Genom ett start stopp system kan föraren låta lastbilen starta ljudlöst vid trafikljusen och fordonet går sedan automatiskt över till dieselmotorn som driftkälla när det är lämpligt. Det sänker drastiskt ljudvolymen i större städer och tättbebyggda områden.