Framtidens transporter kommer att vara hållbara både miljömässigt och ekonomiskt. Det är Volvo Lastvagnars huvudbudskap på IAA-mässan i Hannover den 23-30 september, där företaget pekar ut riktningen för framtiden genom att visa ny, unik miljöteknik. Det är även IAA-premiär för den nya anläggningsbilen Volvo FMX.
Hållbara transporter handlar dels om att hitta rätt bränslealternativ för framtiden och dels om att öka lastbilarnas bränsleeffektivitet. Volvo Lastvagnar jobbar målmedvetet på båda fronter och visar bland annat en Volvo FM med en 13-liters dieselmotor som drivs med metangas och diesel.
- Oavsett vilka bränslen som kommer att finnas tillgängliga är vi övertygade om att vi även i framtiden ska kunna erbjuda konkurrenskraftiga transportlösningar, men med mycket lägre miljöpåverkan, säger Volvo Lastvagnars miljöchef Lars Mårtensson.
Volvo är den första lastbilstillverkaren i världen med den teknik som visas på IAA och som kombinerar dieselmotorns höga verkningsgrad med gasdriftens fördelar. Jämfört med tidigare generationers gasmotorer har verkningsgraden höjts med 30-40 procent. Tekniken är ett av de bränslealternativ som Volvo utvärderar och tror på inför framtiden.
- Med en gasdriven Volvo FM visar vi att gas inte längre är begränsat till stadstrafik utan lämpar sig utmärkt för längre transporter, säger Lars Mårtensson.
Hos Volvo står även energisparande teknik i fokus. Hybriddrift ger en markant sänkning av bränsleförbrukningen - särskilt i stadskörning med många starter och stopp. I Volvos monter kan man bekanta sig med en hybriddrivlina med 7-litersmotor som kommer att lanseras i en hybridversion av Volvo FE under 2011. Volvo är idag den enda lastbilstillverkaren som har hybridteknik för viktklassen upp till 26 ton.
Både hybridtekniken och den metangasdrivna dieselmotortekniken testas just nu ute hos kunder runt om i Europa.
Volvo Lastvagnar delar monter med Volvo Bussar som visar sin första serietillverkade hybriddrivna stadsbuss - Volvo 7700 Hybrid. Bussen ger upp till 35 procent lägre bränsleförbrukning än en konventionell stadsbuss.
IAA blir premiären i de stora lastbilssammanhangen för det senaste modelltillskottet Volvo FMX. Det är en robust anläggningslastbil, byggd för tuffa tag och krävande uppgifter. Modellen är en vidareutveckling av Volvo FM och premiärvisades på anläggningsmaskinmässan Bauma i april.
- Med Volvo FMX siktar vi på att ta samma tätposition i anläggningssegmentet liknande den vi har i fjärrtransportsegmentet med Volvo FH, säger Claes Nilsson som är chef för Volvo Lastvagnars Europadivision. Hittills har intresset från kunderna varit väldigt stort och orderingången har varit god på flertalet marknader. De kunder som provkört bilen är framför allt imponerade av Volvo I-Shift och den nya mjukvaran för anläggning. Det stora intresset för Volvo FMX visar att vi tänkt helt rätt i produktutvecklingen.
Volvo FMX får på IAA sällskap av ett koncernsyskon - hjullastaren Volvo L180F. Den är utrustad med Volvo Construction Equipments världsunika drivlineteknik OptiShift. Tekniken sparar upp till 15 procent bränsle jämfört med tidigare använda drivlinelösningar.