Saab tar order av Storbritanniens flygvapen

Royal Air Force får digitalt flygledartorn. Foto: SAAB

Saab Digital Air Traffic Solutions har blivit utvalda av Storbritanniens flygvapen, Royal Air Force för att leverera en demonstrator för ett digitalt flygledartorn till flygbasen vid Lossiemouth i Storbritannien.

Den tekniska utvecklingen inom digital flygtrafikledning för civila flygplatser öppnar nya möjligheter som också är relevanta för militära flygbaser. RAF undersöker nya koncept som i framtiden kan förändra militär flygledning, både under normal verksamhet och under tider av ökade hot.

Systemet kommer att installeras på RAF:s flygbas vid Lossiemouth i Skottland för demonstration och utvärdering under 2020 och 2021. Detta möjliggör för Storbritanniens flygvapen att bedöma den senaste tekniken och utvärdera framtida krav inom flygtrafikledning.

– Storbritanniens flygvapen samarbetar med Saab för att utveckla demonstratorn för Lossiemouths digitala flygledartorn. På så vis kan vi modernisera våra flygtrafiktjänster och anpassa dem till framtidens flygvapen. Det här är ger oss möjlighet att utveckla en teknik som kommer att förbättra beslutsfattande, så att vi fortsätter att arbeta på ett tryggt, säkert och effektivt sätt även i framtiden, säger stabschef och viceamiral, Simon Rochelle, RAF.

– Vi är stolta över att RAF ger oss förtroendet att leverera ett digitalt flygledartorn vid Lossiemouth. Vår erfarenhet inom digital flygtrafikledning och vårt fokus på säkerhet, tillsammans med Storbritanniens flygvapens operativa kunskaper ger Saab ett utmärkt tillfälle att visa hur flygvapnet kan dra nytta av vårt system för digitala torn. Demonstratorn kommer att göra det möjligt för flygvapnet att bedöma fördelarna med digitalisering och vår nya sensorkapacitet, säger Per Ahl, VD för Saab Digital Air Traffic Solutions.

­Den digitala lösningen för flygtrafikledning är ett genombrott inom flygtrafikledning och introducerades 2015 i Sverige när Örnsköldsvik Airport blev den första flygplatsen i världen att använda sig av flygtrafikledning på distans. I Storbritannien används systemet på Cranfield Airport och senare under året kommer även London City Airport att ta Saabs system i drift. I Nederländerna samarbetar SDATS för närvarande med det nederländska luftfartsverket LVNL för att lansera systemet på nederländska flygplatser.