Amerikanska kongressen granskar Toyota

Foto: Toyota
Foto: Toyota

Den amerikanska kongressen har kallat Toyota till utfrågning om problemen som lett till att närmare åtta miljoner bilar återkallats runt om i världen. Samtidigt fortsätter biljättens aktier att falla.

Problemen med gaspedaler som fastnat har fått Toyota att återkalla åtta miljoner bilar i USA, Europa och Kina. Det är fler än det totala antalet fordon som den japanska biltillverkaren sålde i världen förra året. Aktien har fallit med 17 procent den senaste veckan och fallet fortsatte på Tokyobörsen på fredagen.

Henry Waxman, ordförande för energi- och handelsutskottet i representanthuset sade på torsdagen att han kallat till en utfrågning den 25 februari för att utröna hur snabbt och effektivt Toyota agerat efter larmen om bilar som accelererat utan förarens avsikt.

– Liksom många andra konsumenter så oroas jag av allvaret och omfattningen av Toyotas senaste återkallanden, sade Waxman i ett uttalande. Han har begärt in handlingar både från Toyota och från den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA.

Problemen har skadat Toyotas anseende som föregångare i fråga om säkerhet. Hur stora de ekonomiska konsekvenserna blir beror på hur lång tid det tar att åtgärda problemen och om Toyotas erkänt lojala kunder börjar överge bilmärket, säger analytiker.

– Om jag skulle sätta mig och skriva ner det värsta som kan hända Toyota så skulle det bli mycket nära det som händer dem nu, säger Gerald Meyers, professor vid University of Michigan med lång bakgrund inom bilbranschen. De står vid randen av en total förlust av förtroende för deras produkter. Det betyder att deras varumärke är i riskzonen.

Förutom de stora kostnaderna som återkallandet innebär så riskerar Toyota stämningar i USA, dels från personer som hävdar att de skadats i olyckor orsakade av gaspedalproblemen, dels grupptalan från personer som hävdar att krisen har sänkt värdet på deras bilar.

Toyota har inte gjort någon uppskattning av hur många incidenter med accelererande bilar som problemen kan ha lett till. Advokater som företräder bilägare säger att det finns hundratals sådana fall. Trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA har kommit fram till att plötslig och oavsiktligt fartökning i Toyotabilar har lett till 19 dödsfall under de senaste tio åren, nästan dubbelt så många som kopplas till liknande olyckor med bilar från andra tillverkare, skriver AFP.

(TT-Reuters)