Biltillverkare introducerar bränslecellbilar i Norden

Foto: Vätgas Sverige
Foto: Vätgas Sverige

Köpenhamn hölls en ceremoni där biltillverkarna Toyota, Nissan, Honda och Hyundai tillsammans med nordiska organisationer undertecknade en gemensam avsiktsförklaring om en marknadsintroduktion av bränslecellsbilar och en utbyggnad av infrastrukturen för vätgas i de nordiska länderna.

Avsikten är en samverkan mellan offentliga och privata intressenter i Norge, Sverige, Island och Danmark för att säkra finansiering och stödåtgärder för perioden 2014-2017.

Biltillverkare har under det senaste årtiondet gjort stora investeringar i utvecklingen av vätgasdrivna bränslecellsbilar. Samtidigt har infrastrukturföretag utvecklat tekniken för vätgasproduktion och -tankning och standarder för detta, inte minst i de nordiska grannländerna.

Resultaten är lovande och en bränslecellsbil ger idag ungefär samma körsträcka och snabba tankning som vanliga bensinbilar. 2009 undertecknade nio av världens ledande biltillverkare en avsiktsförklaring om att år 2015 lansera sina bränslecellsbilar i de regioner som då har en vätgasinfrastruktur.

Sedan 2006 har svenska, norska, danska och isländska organisationer samarbetat i Scandinavian Hydrogen Highway Partnership (SHHP). Ambitionen har varit regionen ska bli en av de tidiga i världen där vätgas används som fordonsbränsle. De nationella föreningarna har drivit ett effektivt arbete med att påbörja ett nät av vätgastankstationer och parallellt med detta skapa en attraktiv demonstrationsarena för de testflottor av vätgasfordon som bilföretagen tagit fram.

Det breda utbudet av förnybara energikällor i Norden skapar också goda möjligheter för hållbar vätgasproduktion. Vätgas kan vidare användas för att lagra och balansera den oregelbundna produktionen av el från förnybara källor, som vind och sol, och på så sätt bidra till ökad andel förnybar energi i de nordiska elnäten.

Avgörande steg måste nu tas för att säkra en framgångsrik kommersialisering från och med 2015. I synnerhet behöver näringslivet, i form av nationella energibolag och investerare, engagera sig för att förverkliga en utbyggnad av en infrastruktur för vätgas. Myndigheterna i sin tur måste ge långsiktiga villkor och stödåtgärder för att möjliggöra en samordnad marknad för vätgas och bränsleceller.

Avsiktsförklaringen undertecknades i närvaro av den danska transportministern och direktören för hållbar energipolitik och teknik vid IEA, International Energy Agency, under 3GF konferensen i Köpenhamn.