EU röstade för sänkt svavelgräns

Europaparlamentet godkände på tisdagen nya strängare krav på svavelhalten för sjöfarten på Östersjön. Lagförslaget har kritiserats av Sverige för att ge svensk basindustri och sjöfart konkurrensnackdelar.

Parlamentet antog förslaget med överväldigande 606 ja-röster mot 55 nej-röster och 13 nedlagda röster.

Den socialdemokratiska parlamentsledamoten Marita Ulvskog sade i ett uttalande att parlamentets miljöutskott utarbetade ett förslag där hela EU tog ett större miljöansvar och konkurrensförutsättningarna blev mer likvärdiga.

"Men tyvärr tog det stopp i förhandlingarna med medlemsländerna, sade hon.

Parlamentet röstade nu igenom kompromissen som nåddes med EU-ländernas regeringar.

De nya reglerna innebär att den högsta tillåtna svavelhalten i bränsle för fartyg som trafikerar Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen sänks från 1,0 viktprocent i dag till 0,1 procent 2015.

Industrin i Sverige och Finland har kritiserat att gränsvärdet utanför de speciella skyddsområdena bara sänks till 0,5 procent (från 3,5 procent), och först från 2020.

Parlamentet tog dock bort möjligheten att skjuta upp den allmänna sänkningen i fem år till 2025.

Syftet med lagen är att förbättra luftkvaliteten längs Europas kuster. Totalt beräkas 50.000 personer dö årligen i EU från luftföroreningar från sjöfarten.
(Nyhetsbyrån Direkt)