Under första halvan av kalenderåret 2012 går Nissan mot trenden genom att öka sin försäljning med 5 procent jämfört med samma period i fjol. Detta på en europeisk marknad som annars kännetecknas av vikande efterfrågan.
Den totala efterfrågan i Europa under årets första 6 månader ligger cirka 4,5 procent, eller 428 000 enheter, vilket är lägre än 2011, bland annat beroende på den fortsatta ekonomiska osäkerheten i Sydeuropa.
Nissan uppvisar en försäljning på över 366 000 fordon under årets första sex månader, mer än 18 000 fler jämfört med samma period 2011. Detta återspeglar sig också i Nissans totala marknadsandel i Europa som i snitt stigit till 3,9 procent för det första halvåret.
Ett starkt resultat för juni har bidragit till detta. Nissan sålde då 65 626 enheter, motsvarande en ökning med 14 procent jämfört med juni 2011. Detta gav en marknadsandel för månaden på 3,9 procent.
– Vi är verksamma på en mycket tuff marknad, vi har sett stora förändringar beträffande skatter både i Danmark och Finland, och vi har haft att göra med en växande osäkerhet till följd av den ekonomiska situationen i Europa. Vi lyckades nå en marknadsandel på 3,8 procent och vi har kraftfulla planer för att höja denna ytterligare under det andra halvåret 2012, säger Jacek Gorski, managing director för Nissan Nordic Europé, i en kommentar.