Får Saab turkiska ägare kommer man fortfarande att bygga bilar i Trollhättan. Och bilarna ska heta Saab. Turkiska Brightwell Holdings tar strid med kineserna om att få kontroll över Saab.
– Vi är intresserade av hela Saab, inte av små komponenter som exempelvis bara varumärket säger Brightwells styrelseledamot och talesman Zamier Ahmed till Di.se.
Ahmed och Brightwell väntar nu på besked från Saabs två konkursförvaltare om att få börja diskussioner och förhandlingar om bolaget.
Brightwells syfte är att fortsätta producera Saabbilar i Trollhättan, men i vilken skala är det ännu för tidigt att säga något om, enligt Ahmed.
Man behöver veta mer om Saabs struktur först. Det är till exempel möjligt att en del komponenter får tillverkas på annan plats för att spara pengar.
Några problem med GM tror Ahmed inte att det ska behöva bli. GM har ju annars så här långt blockerat kinesiska företags möjligheter att ta över Saab och den teknologi där GM fortfarande har ägarintressen.
Zamier Ahmed säger sig vara väl förtrogen med Saabs historia och tradition men är starkt kritisk till hur företaget drevs på slutet.
– I slutändan var bolaget mycket dåligt skött, säger han Han vill inte nämna några namn, men säger apropå Victor Muller, Saabs vd och styrelseordförande, att han "har inte en bakgrund från bilindustrin". Har man hjärtproblem går man inte till en ortoped, jämför Ahmed.
Svensk expertis kritiserade på onsdagen också myndigheternas agerande kring Saabs konkurs. Tillsynsmyndigheten i konkurser var med och styrde valet av konkursförvaltare, anser Marie Karlsson-Tuula, docent i civilrätt vid Handelshögskolan i Göteborg samt Leif Eriksson, före detta rådman och konkursdomare i Stockholms tingsrätt i en debattartikel i Dagens Industri.
Tillsynsmyndigheten tillbakavisar kritiken.
Leif Brändström/TT Christer Jönsson/TT