Nya Saab-ägare kan få garantibesvär

Foto: Saab
Foto: Saab

Nu kan nybilsgarantin för Saabägare sitta löst. Konkursförvaltarna har tills vidare stoppat nybilsgarantin. Detta har i sin tur fått de svenska Saab-återförsäljarna att ilskna till mot dotterbolaget Saab Parts, som man anser bryter en överenskommelse som gjordes för två år sedan.

-Så här gör man inte mot oss. Vi har haft den här överenskommelsen ett antal år och nu skiter man i den, säger Peter Hallberg, vd i Saabs återförsäljarförening, till TT.

Peter Hallberg säger till TT att man överväger att stämma Saab Parts.

Vid Saabs förra kris i december 2009 träffades en överenskommelse mellan Saab och de svenska återförsäljarna om att ansvaret för reservdelar och garantiarbeten fördes över till dotterbolaget Saab Parts. Sedan dess har alla garantiersättningar betalats av Saab Parts, enligt Hallberg.

-Det är under all kritik på det sätt som man har ändrat sin ståndpunkt. I det här fallet har man brutit en överenskommelse, det är ett kontraktsbrott, ett löftesbrott, säger Hallberg.

Saab Parts är Saabs reservdelsbolag och det är inte i konkurs. Men bolaget är pantsatt för att säkra statens borgen av det lån Saab tog i EIB. Men Riksgälden har inte utnyttjat möjligheten att ta över bolaget, utan låter konkursförvaltarna driva det för att om möjligt lättare sälja Saab som helhet.

TT: Tvingas Saab Parts gå konkursförvaltarnas väg här?

-Ja, precis. Och eftersom Riksgälden inte tagit sin pant i anspråk så är konkursförvaltaren ägare i dagsläget. Där ligger inte formellt fel. Utan felet ligger i att man skiter i vår överenskommelse.

Hallberg säger att återförsäljarna utgått från överenskommelse och i god tro sålt bilar de senaste två åren och räknat med att nybilsgarantin inte skulle upphöra, även om Saab gick omkull.

-Det har ju hetat från Riksgälden och partsbolaget att bilgarantin skulle bli som vanligt så att vi kunde ta hand om kunderna på ett vettigt sätt, säger Peter Hallberg.

-Detta kan även sätta återförsäljarna i riskzonen. Det handlar om stora pengar och många kunder berörs av detta.

Förändringen innebär att endast privatpersoner kan kräva nybilsgaranti av en återförsäljare när Saab gått i konkurs. Företagskunder kan inte åtnjuta några garantier som Saab ställt ut, enligt Hallberg.

Det betyder att merparten av de Saab-bilar som sålts de senaste två åren står utan garantier.

(TT)